כתבות בתחום הלימודים:
בחזרה לכל הכתבות
חרשן פסיכומטרי
פסיכומטרי – טיפים לסטודנט

עשיתם את הצעד הראשון והיום אתם מתחילים בהרפתקה חדשה. לאור העובדה שמעתה לימודים יהיו מנת חלקכם מן הראוי לתת בידיכם כלים שיעזרו לכם בתהליך הלמידה.

ראשית, מספר עצות כלליות:

הרשמה למבחן
לאחר שנרשמתם לקורס ההכנה למבחן הפסיכומטרי כדאי מאוד שתהיו רשומים למבחן עצמו, לא? הדרך הנוחה ביותר היא להיכנס לאתר של המרכז הארצי לבחינות והערכה ולהירשם דרכו.

חשוב לשים לב ששיטה זו מצריכה לשלם דרך כרטיס אשראי. אם אין ברשותכם כרטיס אשראי או שאתם מעדיפים שלא להשתמש בו ורוצים לשלם במזומן ניתן להירשם בשיטה נוספת:

ניגשים לחנות הספרים הקרובה לביתכם (צומת ספרים, סטימצקי, דיונון וכו') ומבקשים ערכת הרשמה לבחינה הפסיכומטרית, ממלאים את טפסי ההרשמה, ניגשים לסניף הדואר, משלמים על ידי הספח המצורף ושולחים הכל בדואר רשום למרכז הארצי.

אל דאגה, הכל מפורט בהוראות שבערכה. אגב, את הערכה עצמה יש לשמור מכיוון שיש בה מבחן לדוגמה שיכול לשמש אתכם בהמשך. מי שנרשם דרך האתר יוכל להוריד את המבחן ולהדפיסו.

פה המקום להסביר לגבי מבחנים מותאמים. למי מכם שיש לקויות למידה ניתן לפנות למרכז הארצי ולבקש התאמות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא שוב לגלוש לאתר של המרכז ולקרוא בדיוק מה עליכם לעשות. מאוד מומלץ להתחיל את הטיפול מוקדם ככל הניתן מכיוון שיש סיכוי שתצטרכו לבצע איבחון נוסף אם האיבחון שלכם לא עומד בקריטריונים שלה המרכז הארצי ותהליך זה לוקח זמן.

לימוד טרום קורס:
יש מספר פעולות שניתן לבצע בטרם נפתח הקורס ועל ידי כך להבטיח לעצמנו תהליך לימודי מושלם.

העצות שלנו מחולקות לפי התחומים השונים:
מילולי: כיוון שחלק זה מכיל מספר נושאי חשיבה אשר מצריכים לימוד לא מומלץ להתחיל להתמודד איתם לפני פתיחת הקורס. מה שכן מאוד מומלץ לעשות זה לשפר ולהרחיב את אוצר המילים שלכם. אוצר המילים שלכם אחראי על חלק נכבד מהציון של הפרק המילולי כיוון שהוא משפיע על מספר נושאים בצורה מהותית. מכיוון שבמהלך הקורס תלמדו די הרבה כמה שתצליחו ללמוד לפני תחילתו יקל עליכם מאוד בהמשך.

אז איך לומדים?
1. לוקחים את המילון ובוחרים אות. מומלץ במעבר הראשון לעבור לפי סדר האלפבית.

2. עוברים על כל המילים באות שנבחרה ומילה שמזהים, ממרקרים (או כל סימון אחר). בעצם זהו הסינון הראשון של המילים. חשוב לסמן רק מילה אשר ידעתם במאת האחוזים את פירושה ולא כזו שזכרתם במעורפל.

3. סופרים את מספר המילים שאיננו יודעים ומחלקים את מספר המילים שעלינו ללמוד למספר הימים אשר מוקצבים לנו ללמידה. כך נדע כמה מילים עלינו ללמוד בכל יום.

4. כעת מתחיל שלב השינון.

5. ננסה ללמוד בעל פה את המילה בצורה פשוטה. אם לא מצליחים מנסים ליצור אסוציאציה למילה. לדוגמא: גזוזטרה = מרפסת (אני תמיד שותה גזוז במרפסת…). במקרים מסוימים ניתן לחלק את המילה לחלקים אשר יוצרים את הפירוש בדמיון שלנו, לדוגמה, בר בי רב = נער צעיר (הוא רב עם אחותו על הברבי, ילד קטן…)

6. למחרת, נתחיל את התהליך מחדש עם המילים הבאות, ונשלב בתוכן מילים שלא זכרנו יום קודם, כך נחזור גם על מילים מהימים הקודמים.

7. מילים שלא מצליחים להכניס לזיכרון, אפשר לכתוב על דף/פתקיות ולהדביק בחדר. אם מדובר במילים שמתארות חפצים ניתן להדביקן על החפץ עצמו, לדוגמה אספקלריה על מראה וכו'.

8. כמוצא אחרון, או סתם עוד דרך נחמדה…, ניתן לאסוף קבוצת מילים "סרבניות" במיוחד וליצור מהן סיפור קצרצר אותו נספר ל-3 אנשים. אחרי כל התהליך הזה מובטח שלא תשכחו לעולם את המילים (אולי זה חסרון :)).

9. לאחר הלימוד מבצעים שוב בוחן מילים על כלל המילים של אותה אות או אותיות.

10. במילים באנגלית ניתן להיעזר במילים של שירים מוכרים.

אנגלית: חלק האנגלית במבחן הפסיכומטרי מבוסס על ידע ולא על חשיבה, וככזה הוא מצריך יכולות מאוד מסוימות בתחום האנגלית. על מנת להשתפר בצורה משמעותית באנגלית אתם יכולים לבצע שתי מטלות בצורה סדירה מבלי להמתין לתחילת הקורס. ראשית התחילו ללמוד את אוצר המילים תוך שימוש במילונים (הנחיות זהות ללימוד המילין בעברית).

שנית, בחרו ספר ופשוט התחילו לקרוא, בלי תרוצים! חשוב להקפיד על בחירת ספר ברמה מותאמת. לשם כך קיראו את הדף הראשון של הספר ושאלו את עצמכם מספר שאלות:

א. האם הבנתי את עיקרי הדברים?

ב. האם אני מכיר 80% ומעלה מהמילים בדף?

ג.  האם הכרתי 100% מהמילים והקריאה הייתה מאוד קלה?

תשובה חיובית לשתי השאלות הראשונות תבטיח שבחרנו ספר לא קשה מדי ותשובה שלילית לשאלה האחרונה תבטיח שהוא לא יהיה קל מדי.

יש להקפיד לקרוא בכל יום(!) כחצי שעה ועל ידי כך תשפרו את יכולות האנגלית שלכם בצורה משמעותית.

ניהול זמן:
חשוב מאוד להתרגל ללמוד בצורה מסודרת ולנהל את זמנכם בצורה יעילה. לכן תמיד כדאי:

1. לקבוע זמני התחלה וסיום.

2. לקבוע מראש זמני הפסקה בלימודים.

3. לשלב מספר נושאים במקביל ולא להתמקד רק על נושא בודד לאורך זמן.

הטוב ביותר הוא ליצור לו"ז מוגדר עם השעות והימים בהם אתם לומדים. חשוב לשלב בו הפסקות בצורה נבונה ולחלק את המאמץ על פני הנושאים השונים (לא ללמוד 10 שעות של אותו נושא רצוף).

הנקודה המרכזית היא ההבנה שלנו לכך שלא רק שצריך ללמוד אלא צריך ללמוד בצורה טובה.

ניהול סביבת הלימודים:
א. נלמד במקום עם הרבה אור.

ב. נלמד במקום שקט יחסית המכילה מעט גירויים (בלי טלוויזיה, רדיו ומוזיקה). לשם כך דאגו לכבות את המחשב (לא ללמוד בזמן שפייסבוק פתוח מול העיניים).

ג. זהירות!!! מיטה. האויב מספר 1 שלנו בזמן הלימודים! אם יש אפשרות ללמוד בחדר ללא מיטה על מנת שלא נתפתה עדיף. אם לא פשוט נדאג לא ללמוד על המיטה בשום אופן (למעט למי שיש פטור רפואי).

כסא – נוח (לא מהסוג שיש על שפת הים) כזה עם משענת לגב.
משטח עבודה גדול ופנוי. (הכוונה היא לשולחן כתיבה אחרי שתסתלקו ממנו את הדברים המיותרים שסתם תופסים מקום).
כל החומר לידכם. (עכשיו אין תירוץ לעצור במטבח!)

אם מישהו מוצא עצמו לאחר שעבר על הרשימה, גר בבית עם ההורים והאחים. השקט היחיד הוא בממ"ד החשוך והמחניק, והזמן היחיד ללימודים הוא פעמיים בשבוע למשך שעה…

מה שחשוב הוא למשטר את שיטת הלימוד, ולמקסם את היעילות בזמן בו אתם לומדים, כך גם תגדילו את התפוקה שלכם.

והעצה החשובה ביותר, תתחילו להאמין בעצמכם. אנחנו כבר מאמינים!

"רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" (אלברטאיינשטיין)