המכללה האקדמית הדסה ירושלים
מסלולי לימוד: מגוון של תחומי לימוד לתואר ראשון ושני
מיקום בארץ: ירושלים
המכללה האקדמית הדסה היא מוסד להשכלה גבוהה שבה ניתן ללמוד לתארים אקדמיים מוכרים על ידי המל"ג ושכר הלימוד בה הוא אוניברסיטאי ושנה ראשונה חינם לחיילים משוחררים. ב-47 שנות פעילותה, המכללה הכשירה אלפי בוגרים ממדעי הבריאות חברה ומדע, חברה וקהילה, מדעי המידע והמחשב, תקשורת ועיצוב וממשל וחברה - אשר יותר מ 90% מהם השתלבו בשוק העבודה ומשמשים אף בתפקידים מרכזיים במשק בתחומי ההי טק, הבריאות, המחקר, התעשייה והמגזר הציבורי.
המכללה האקדמית הדסה ירושלים- "אקדמיה שחושבת אחרת"

על המכללה
אחוז הנשירה במכללה האקדמית הדסה הוא מהנמוכים ביותר במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. 92% מהסטודנטים מסיימים את לימודיהם בהצלחה הודות ליחס האישי והתומך המוענק לסטודנטים על-ידי צוותי המכללה השונים לאורך כל שנות הלימוד.

מרכז לניהול קריירה
המרכז החדשני לניהול קריירה שמפעילה המכללה, מעניק לסטודנטים ולבוגרים ידע ומיומנויות בפיתוח קריירה בהתאם לתכניות ייחודיות לתחום לימודיהם, באמצעות הכוון תעסוקתי וייעוץ אישי, לוח משרות מעודכן, סדנאות, הרצאות, מפגשי מעסיקים, יריד תעסוקה, וכלים מקצועיים נוספים שתכליתם לסייע לבוגרים להשתלב בעולם התעסוקה במהירות ובהצלחה. 

תרומה לקהילה
המכללה דוגלת בגישה חברתית מכלילה של חינוך למעורבות חברתית ושינוי חברתי.
אנו מאמינים כי תפקידנו לאפשר לסטודנטים להתנסות בעשייה חברתית משמעותית, שתחשוף אותם למגוון צרכים ותרבויות, ותהיה חלק בלתי נפרד מהקריירה העתידית שלהם.
בהתאם לגישתנו זו, הצוותים האקדמיים והמקצועיים, בשיתוף עם הסטודנטים במכללה, מעורבים בפרויקטים קהילתיים ומתנדבים במסגרות מגוונות, כגון "מרכז אדלר" (מרכז שיקומי ייחודי לנפגעי דיבור), מרפאות אופטומטריה, קליניקות להפרעות בתקשורת, מרכזי סיוע, בתי אבות ועוד. 

יחס אישי
במכללה האקדמית הדסה מושם דגש רב על הענקת יחס אישי, פרטני ותומך לסטודנטים הלומדים בה, אשר נהנים מייעוץ וליווי אישי על ידי צוות מרצים מוביל, המחויב להצלחתם לכל אורך תקופת הלימודים ואף לאחריה. זוהי אחת הסיבות מאחורי זכייתה של המכללה מזה מספר שנים במקום הראשון בירושלים בסקר אגודת הסטודנטים הארצית במדד שביעות רצון הסטודנטים מאיכות ההוראה ומהלימודים בכלל.

מלגות ושירותים תומכים
המכללה האקדמית הדסה מוכרת לצורך זכאות להשתתפות בשכר לימוד בשנת הלימודים הראשונה, בהתאם לחוק חיילים משוחררים.
בנוסף, מציעה המכללה לסטודנטים מגוון של מלגות על בסיס קריטריונים שונים. 
 
 >> תואר ראשון במדעי איכות הסביבה B.Sc
כסף כן צומח על העצים

קצת עלינו
החוג למדעי איכות הסביבה הינו ייחודי מסוגו בארץ ומכשיר אנשי מקצוע ברמה גבוהה ביותר בתחום מדעי הסביבה. חוג זה פונה לצעירים מבינכם, המעוניינים להצטרף ליחידה המובחרת שלנו, להשפיע על איכות הסביבה ולמבקשים לרכוש מקצוע נדרש המשלב גם שליחות וגם דרך חיים.

מדעי איכות הסביבה משלבים לימודים מתחומי הביולוגיה, הכימיה, הרפואה וההנדסה, ויש בהם דגש על השפעת האדם על הסביבה ועל השפעת הסביבה על האדם. הלימודים בחוג כוללים לימודי תשתית של מדעי הטבע ובנוסף כוללים התמחויות בתחומים ייחודיים השייכים למדעי הסביבה שיפורטו בהמשך.

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים הוא שלוש שנים (שישה סמסטרים + סמסטר קיץ). בסמסטר הקיץ יעסקו הסטודנטים בעיקר בפרויקט הגמר. מספר שעות הלימוד בכל אחד מששת הסמסטרים נע בין 25 ל-30 שעות בשבוע.
סה"כ נקודות זכות: 140.

פרויקט הגמר הוא פרויקט מחקרי הנעשה באופן עצמאי ע"י כל אחד מהסטודנטים ובפיקוח והכוונה של מרצים מהחוג ושל חוקרים\אנשי מקצוע מגופים חוץ - מכללתיים. כדוגמא לנושאים של פרויקטי גמר שנעשו בחוג ניתן לתת את פרויקט מדידת הרעש בפאבים, פרויקט בדיקת ההשפעה של ההתחדשות העירונית על זיהום האוויר במרכז העיר בירושלים ופרויקט שעסק בגיבוש מדיניות להקמת כורים גרעיניים תעשייתיים.

ללמוד אצלנו
עם סגל ההוראה בחוג נמנים אנשי אקדמיה בכירים ומטובי המומחים בארץ העוסקים בתחום מדעי הסביבה. ובניהם; ראש החוג, ד"ר גאולה שרף, חוקרת בכירה המתמחה בנושא איכות אוויר וכימיה אטמוספרית, ד"ר רמי פדהצור, חוקר בכיר בתחום המיקרוביולוגיה הסביבתית, ד"ר יניב סופר, חוקר בתחום טכנולוגיות טיפול במים, ד"ר רחל רענן, חוקרת בתחום האפידמיולוגיה הסביבתית, ד"ר אשר פרדו, מומחה בנושאי גהות תעסוקתית, ד"ר זאן קוך, ראש תחום הגנה מקרינה, במרכז למחקר גרעיני, נחל שורק, ציפי איסר איציק מומחית בתחום המשפט הסביבתי, ד"ר סטליאן גלברג, חוקר בתחום הרעש והקרינה הסביבתית וראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, ועוד.

נושאי לימוד עיקריים
תכנית הלימודים כוללת קורסים בסיסיים במדעים מדויקים ובמדעי החיים המהווים תשתית ללימודי הסביבה וכן קורסים בנושאים הייחודיים לאיכות הסביבה.

הנושאים הנלמדים במסגרת החוג הם נושאים מהותיים בתחום כגון: משאבי מים, הידרולוגיה, כימיה של מים ואיכות מים, טיפול בשפכים ביתיים ובשפכים תעשייתיים, איכות אוויר, רעש סביבתי, בטיחות קרינה ורדיואקטיביות בסביבה, זיהום הקרקע, טוקסיקולוגיה סביבתית, מיקרוביולוגיה סביבתית, אפידמיולוגיה סביבתית, גהות תעסוקתית, חומרים מסוכנים ופסולת מסוכנת, פסולת מוצקה - טיפול ומיחזור, לוחמה במזיקים, כלכלה וחקיקה סביבתית, וכן סדנא בשיטות מחקר במדעי איכות הסביבה וסמינריון במדעי איכות הסביבה.

קורסים לדוגמה
    איכות אוויר ומבוא למטאורולוגיה
    שיטות טיפול במי שתיה
    כימיה של מים
    מיקרוביולוגיה סביבתית
    טוקסיקולוגיה סביבתית
    כלכלה סביבתית
    דיני איכות סביבה
    אקוסטיקה סביבתית

קשר לתעשייה
סטודנטים של החוג משתלבים במחקר יישומי ובעבודה מול התעשייה ומול הרשויות במהלך הלימודים וזאת בשלב ביצוע פרויקט הגמר עם גופים כגון: אינטל, מכון וולקני, המשרד להגנת הסביבה, משרדי ייעוץ פרטיים, איגודי ערים, עיריות וכד'.

תנאי קבלה בסיסיים
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה
ציון מתאם 500

מסלול לתעודת הוראה
מיועד לתלמידי החוגים המדעיים: מדעי המעבדה הרפואית, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, איכות הסביבה. המסלול נפתח לפני כ- 6 שנים במכללה, בשיתוף מכללת דוד ילין, ובחסות משרד החינוך, מתוך כוונה להכשיר מורים איכותיים במערכת החינוך במיוחד בתחום המדעים. היתרון הברור של הסטודנט המשתתף בתכנית זו הוא פתיחת אופק תעסוקתי נוסף.

במהלך 3 שנות הלימודים לתואר במכללה, ישתתף הסטודנט במבחר קורסים (2 בכל סמסטר) הלקוחים מתכנית הלימודים של מכללת דוד ילין אך מתקיימים במכללה, תוך כדי שהוא צובר נ"ז לתעודת הוראה. בסיום לימודיו לתואר, יהיה עליו לעבור השלמה במכללת דוד ילין במשך כשנה נוספת.

קורסי ההוראה אינם בתשלום נוסף על שכר הלימוד הקיים. כל עוד הסטודנט הינו סטודנט פעיל בתכנית לימודים מלאה במכללה האקדמית הדסה, הוא זכאי להשתתף בקורסים אלו. ככל שישתתף בקורסים רבים יותר – כך יקטן היקף ההשלמה שיידרש לעשות.

הקורסים מתקיימים בימים שני ושלישי בערב, היקפו של כל קורס 2 נ"ז והוא מתאים גם כקורס בחירה (שהינו חלק מדרישות החוגים בתכנית הלימודים). תכני הקורסים הינם מתחום הוראת המדעים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה וניהול כיתה ומערכות חינוך.

מה עושים לאחר התואר ?
תחום מדעי הסביבה הוא תחום מתפתח. התקנים הסביבתיים הופכים לחמורים יותר דבר המחייב את גורמי התעשייה והרשויות להשתפר ולהעלות את רמת התפקוד בנושאים אלה וכתוצאה מכך, העסקה של מומחים רבים בתחום.

הלימודים בחוג הינם מדעיים ומשולבים בתחומים נוספים תוך הדגשת הקשר שבין בריאות לסביבה שילוב המאפשר מציאת עבודה מגוונת, מאתגרת ומתגמלת בתום הלימודים. למעלה מ-30% מהבוגרים ממשיכים ללימודי תואר שני במוסדות מובילים כגון: האוניברסיטה העברית, , אוניברסיטת תל אביב, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן גוריון וחלקם אף במכוני מחקר מובילים בחו"ל. יתר הבוגרים מוצאים תעסוקה בתחום ומשתלבים בעבודה בגופים פרטיים וציבוריים שונים.
 >> תואר ראשון בתקשורת צילומית B.A
תהיה בפוקוס על הקריירה שלך

קצת עלינו
החוג לתקשורת צילומית הינו חוג ותיק ורב מוניטין שהוקם במטרה להכשיר קהילה אקדמית מקצועית בטווח שבין טכנולוגיה, תיאוריה והתנסות מעשית בתחומים התקשורתיים של הצילום, עיצוב המדיה החדשה ועיצוב התרבות והמרחב החזותי. בחוג לומדים צילום, תקשורת חזותית ועיצוב, היבטים רחבים של חשיבה תקשורתית ושיווקית, טכניקות של תקשורת אינטראקטיבית, צילום ועריכת וידאו, צילום תלת מימד ועוד. הלימודים בחוג מקנים ידע טכנולוגי מעמיק ועדכני, שליטה ביצירת עולמות תוכן חזותיים, וכן שליטה ביישומי התחומים החזותיים ובמיזוגם.

היקף הלימודים וההכשרה המקצועית
משך הלימודים הוא ארבע שנים. בסיומן יוענק לבוגרים תואר בוגר B.A. לתקשורת צילומית המאושר ע"י המועצה להשכלה גבוהה. תואר יחיד מסוגו בארץ. החוג מציע הכשרה מקצועית ראשונה במעלה לצלמים וליוצרים בתחום החזותי, המשלבת תחומי ידע ומיומנויות של תחומי התקשורת והמדיה החדשים.

הסטודנטים רוכשים בקיאות בעבודה מעשית תוך לימוד התיאוריה וההיסטוריה של התחום בכל היבטיו - המעשי, הטכנולוגי והאקדמי. הסטודנטים מפתחים מודעות לסוגיות האתיקה העיתונאית, ייצוג הפרט והחברה, הפרסום השיווק והיצירה, ומתנסים ביצירה ובהפצה של מסרים ומידע חזותי בערוצי התקשורת העכשוויים.

הלימודים בחוג
התוכנית מכשירה את הסטודנטים לעולם העבודה העדכני, האתגרי והתחרותי . בתכנית הלימודים מושם דגש מרכזי על טיפוח היסוד היצירתי, מצוינות ושפה אישית וייחודית. מסגרת הלימודים מקדמת דו-שיח פתוח וישיר בין סטודנטים ומרצים. החוג מקנה לסטודנטים מיומנויות של פיתוח חשיבה יצירתית ייחודית, תהליכי עבודה, ובניית תודעה של הקפדה ודייקנות בביצוע. הלימודים כוללים עבודה מעשית נרחבת ותרגול מרובה באולפנים המתקדמים ובמעבדות המחשבים המשוכללות שבמכללה.
במהלך הלימודים בוחרים התלמידים באחד משני מסלולי ההתמחות בחוג: שיווק ופרסום, תיעוד ועיתונות. בשני מסלולי תוכן אלה מתנסים התלמידים במגוון אמצעי הביטוי והתקשורת העדכניים, אם לדפוס ואם למסך. לחוג מחסן ציוד עשיר ועדכני להשאלה לצרכי הסטודנט והוא מאפשר ומעודד יציאה לשטח.

מסלולי ההתמחות בחוג: שיווק ופרסום, תיעוד ועתונות, חשיבה יצירתית-שיווקית, רעיונאות ופיתוח מודלים חזותיים.
לחוג מחסן ציוד עשיר ועדכני להשאלה לצרכי הסטודנט והוא מאפשר ומעודד יציאה לשטח.

תחומי לימוד עיקריים
    צילום
    תקשורת חזותית
    תקשורת אינטראקטיבית
    צילום תיעודי וצילום עיתונות
    צילום מוזמן וצילום מסחרי
    צילום מגזיני
    וידאו קליפ ווידאו ארט
    פיתוח יישומים לאינטרנט
    הוצאה לאור דיגיטלית
    צילום לתלת מימד
    קשר לתעשייה
    פיתוח שפה יצירתית ואמנותית
    תולדות האמנות, הצילום והעיצוב
    תקשורת המונים, אתיקה, תעמולה ואסתטיקה טלויזיונית
    אנתרופולוגיה חזותית
    עקרונות הפרסום
    עיבוד ועריכה

החוג מציע מסגרות התמחות המקשרות את הסטודנט למקומות עבודה באולפנים מסחריים, במוסדות תרבות וארגונים, וכן ובגופים כלכליים מגוונים.

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה
הגשת תיק עבודות  - מומלץ
ראיון אישי

מה קורה אחרי התואר ?
הבוגרים יוכלו להשתלב בתחום התיעודי: העיתונות הקלאסית המודפסת והעיתונות המגזינית והחדשותית שברשת. (כצלמי סטילס ווידאו כבמאים וכמפיקים וכעורכי תוכן חזותי).
השתלבות בתחומי הפרסום: המזון, האופנה,המוצרים,בתחומי המולטימדיה והתקשורת המקוונת, בהוצאה לאור הדיגיטלית, בארכיונים ומרכזי שימור חזותי ובתחומים נרחבים של עריכת תכנים.
כמובן שגם בתחומי האמנות, בלימודים מתקדמים ועוד.
 >> תואר ראשון בעיצוב תעשייתי B.Des.
עיצוב למין האנושי 

קצת עלינו
לחולל שינוי באמצעות עיצוב
מהו תפקיד המעצב התעשייתי בשנות האלפיים, עבור מי הוא פועל ומה אחריותו? מה הן ההשלכות של השינויים הדמוגרפיים, האקלימיים, והכלכליים על התהליכים והמרחבים בהם נדרשים מעצבים לפעול? בחוג לעיצוב תעשייתי אנחנו מאמינים בכוחו של העיצוב לחולל שינוי ולהיטיב עם בני אדם. הגישה המכלילה לעיצוב רותמת את היצירתיות לטובת החברה והפרט ומייצרת ערך ומשמעות עבור המשתמשים השונים. גישה זו מבטאת שאיפה לשוויון הזדמנויות וצדק חברתי ובה בעת משמשת כמנוף לחדשנות בתהליכי העיצוב. החוג לעיצוב תעשייתי מכשיר מעצבים מקצועיים ובעלי מעוף אשר יוכלו להתמודד עם אתגרים ומשימות מורכבות ולהוביל תהליכי מחקר ופיתוח מתוך רגישות והערכת המגוון האנושי על כלל היבטיו.

הלימודים בחוג
לימודי עיצוב הם מסע אישי בו הסטודנט בונה את עצמו כאדם וכאיש מקצוע. החוג לעיצוב תעשייתי שם דגש על יחס אישי, תמיכה ולווי של כל אחד ואחת מהסטודנטים. הסגל האקדמי מורכב ממרצים מקצועיים ובעלי נסיון העובדים כמעצבים פעילים בתחומים שונים. תוכנית הלימודים והפעילויות הנלוות לה יוצרים סביבה אקדמית המעודדת סקרנות, דיון, אחריות וחיפוש. במסגרת הלימודים מתקיימים שיתופי פעולה עם התעשייה, עם מוסדות תרבות, שירותי רפואה וארגונים חברתיים. שיתופי הפעולה חושפים את הסטודנטים לעבודה מול אנשי מקצוע מתחומים שונים, מייצרים מעורבות קהילתית ונותנים הזדמנות לתרום לחברה ולסביבה. במהלך השנים האחרונות התקיימו שיתופי פעולה עם: אל-על, שטראוס, דלתא, תלתן-פארמה, משרד התחבורה, מרכז העיצוב בי-ם, עמותת עלם, החברה למתנ"סים, שק"ל (מפעל מוגן), קופת חולים כללית ועוד. כמו-כן, החוג מקיים שיתוף פעולה ארוך טווח עם בית החולים הדסה הר-הצופים.

הכנה לשוק העבודה והשתלבות בתעשייה
במהלך הלימודים, בסיוע המרכז לניהול קריירה במכללה, מקבלים הסטודנטים הכוונה לקראת היציאה לשוק העבודה. הסיוע כולל:
    בניית פורטפוליו דיגיטלי, כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, סדנת פרזנטציה.
    תוכנית מתמחים בשנה ד׳ - השתלבות בסטודיות וחברות עיצוב במהלך השנה הרביעית ללימודים. בכלל זה: איגלו דיזיין, סטודיו ליברוס, synergy, סטודיו לינדנבאום.
    סיוע בהשתלבות בעבודה עם סיום הלימודים. 

מה עושים אחרי התואר ?
ההכשרה המקיפה והמקצועית בחוג לעיצוב תעשייתי מביאה את הסטודנט לפיתוח כישורים מלאים הן בצד היישומי והן בצד התיאורטי, המאפשרים השתלבות בשוק העבודה. לאחר השלמת הלימודים וקבלת תואר בעיצוב יוכל הבוגר להשתלב כמעצב בחברות, בתעשייה ובמשרדי עיצוב בתפקידי מחקר, עיצוב ופיתוח ובניהול העיצוב. כמו-כן יוכלו הבוגרים להתבסס ולפתח קריירה בעיצוב כעצמאים או בסביבה יזמית.

היקף לימודים
משך הלימודים הוא ארבע שנים (שמונה סמסטרים). בוגר שישלים את כל מטלות הלימודים הכוללות: השלמת כל הקורסים, ההגשות והבחינות והגשת פרוייקט גמר יהיה זכאי לתואר ראשון בעיצוב תעשייתי B.Des המאושר ע"י המועצה להשכלה גבוהה.

נושאי לימוד עיקריים
    מחקר ופיתוח קונספט 
    עיצוב מכליל 
    עיצוב חברתי 
    פיתוח צורני 
    פרזנטציה 
    מתודולוגיה

קורסים לדוגמא:
    יצירתיות 
    סטודיו ראשי פיתוח מוצר 
    תהליכי ייצור ואקולוגיה 
    תולדות האומנות, תולדות העיצוב 
    סטודיו שיתוף עם התעשייה 
    אסטרטגיות בעיצוב מכליל 
    סמינר עיצוב וחברה 
    סטודיו חלל ומשתמש 
    מבוא לאנתרופולגיה 
    מבוא לעיצוב מכליל 
    סמינר ארגונומיה 
    מבוא למדעי החברה

קשר עם התעשייה
כחלק מתוכנית לימודי עיצוב תעשייתי לתואר ראשון מתקיימים שיתופי פעולה עם התעשייה, עם מוסדות תרבות ועם ארגונים חברתיים. מגוון שיתופי הפעולה חושפים את הסטודנטים לעבודה מול חברות ותעשייה, מייצרים מעורבות קהילתית ונותנים הזדמנות לתרום לחברה ולסביבה.

במהלך השנים האחרונות התקיימו שיתופי פעולה עם:
אל-על, שטראוס, דלתא, תלתן-פארמה, משרד התחבורה, מרכז העיצוב בי-ם, החברה למתנ"סים, שק"ל (מפעל מוגן).

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר בעיצוב תעשייתי מכליל
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה
הגשת תיק עבודות
מבחן סטודיו
ראיון קבלה
 >> מדעי האופטומטריה  B.Optom 
 אופטומטריסט עם נסיון מעשי 

קצת עלינו
איך אנו רואים?
איך נקלטת תמונה במוח?
מה קורה כאשר יש תקלה (לקות) בעיבוד המידע?
איך עובדים משקפיים או עדשות מגע?
על אילו "תחנות" בתהליך עיבוד האותות – משפיע ניתוח לייזר לתיקון ראיה ?

פריצות הדרך שנעשו בשנים האחרונות העלו לחזית תחום זה של המדע והרפואה. הרכב העין, תהליך הראיה ומנגנון עין-מוח הינם מוקדים ללימוד לצד מחקר מרתק.

לימודי האופטומטריה התחילו להקנות תואר אקדמי בישראל רק בשנת 1996. הלימודים בחוג למדעי האופטומטריה מקנים לבוגריו מיומנות גבוהה בכל שלושת התחומים המרכזיים (תיקון ראייה על ידי קביעת מרשם למשקפיים ו/או התאמת עדשות מגע, ראייה דו עיינית ואבחנות סטיות מהנורמה).

הסטודנטים רוכשים ידע תיאורטי לצד ניסיון קליני הנרכש במרפאות החוג, מרפאות רפרקציה, מרפאות עדשות המגע, מרפאות תרפיה וויזואלית ומרפאת משקפיים, גם במרפאות חוץ בבתי ספר ובתי אבות. ומרפאות העיניים בבי"ח הדסה עין כרם.

היקף הלימודים
משך הלימודים מתפרס על פני ארבע שנים. כ- 25 ש"ש (שעות שבועיות) בסמסטר. החל משנה ג' הסטודנטים בודקים פציינטים בפועל ורוכשים ניסיון קליני טיפולי בילדים ומבוגרים, עדשות מגע, תרגילי עיניים (מיקוד) ועוד. בחופשת הקיץ של שנה ג' משתתפים הסטודנטים במרפאות קיץ במשך שבועיים. בשנה הרביעית רוב הלימודים מתקיימים במרפאות, הן במכללה והן מחוצה לה. 

איך לומדים אצלנו
על צוות המורים בחוג והמנחים במרפאות נמנים טובי האופטומטריסטים בארץ ורופאי עיניים מומחים מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם. החוג למדעי האופטומטריה משלב תיאוריה לצד עבודה מעשית טיפולית ומקנה מיומנות אקדמית יסודית ומקיפה, הכשרה ותפעול של מכשור אופטי חדשני וכלים מחקריים לאבחון ואיתור וטיפול בבעיות במערכת הראייה. החוג כולל לימודים עיוניים ומעשיים.  

בחוג למדעי הראייה והאופטומטריה הסטודנטים לומדים להכיר את המבנה הביו-פיסיקלי של העין, את תהליך הראייה מרגע פגיעת קרני האור בעין וברשתית ועד לקליטת האותות במוח ותרגומן לתמונה. הסטודנטים רוכשים כלים לאיתור ולאבחון תקלות בכל אחד משלבי תהליך הראייה.

הפרקטיקה מעל לכל - הסטודנטים מתנסים בבדיקות של מטופלים במרפאה תוך הפעלת ציוד חדשני ביותר לאבחון ואיתור לקויות ראייה שונות שם התלמיד מיישם את כל ידיעותיו בעיבוד ובניתוח תוצאות הבדיקה.

על ההבדל בין אופטיקאי, אופטומטריסט ורופא עיניים
התואר באופטומטריה מכשיר אופטומטריסטים לטפל בעניים על ידי קביעת מרשם, התאמת עדשות מגע ו/או משקפיים ופתרונות לשיקום ראייתי לפי הצורך. אופטומטריסט מוסמך הינו בוגר בית ספר לאופטומטריה אשר עבר בהצלחה בחינות הסמכה תיארטיות ומעשיות של משרד הבריאות וקיבל מספר רישיון לעסוק באופטומטריה. במידה ואופטומטריסט נתקל בבעיות רפואיות בעיני המטופל עליו להפנות את המטופל לרופא עיניים. רופא עיניים הינו בוגר בית ספר לרפואה עם התמחות בעיניים והוא מאושר לבצע ניתוחים ולתת מרשמים לתרופות. האופטיקאי, לעומת זאת מבצע עבודה טכנית כמו הכנת משקפיים, הוא אינו בעל תואר אקדמאי ולא מוסמך לבדוק מטופלים.

תחומי הלימוד העיקריים:
עדשות מגע: אחד התחומים האטרקטיביים ביותר המניבים פירות מחקר - בצורת עדשות בעלות עבירות גבוהה יותר לחמצן ובעלות משטחים חלקים המגדילים לאין ערוך את הרגשת הנוחות בעין לצד עדשות מיוחדות שמאפשרות לאנשים שהינם על גבול העיוורון את היכולת לראות אפילו 6/6.
 ראייה: אבחון וטיפול בבעיות ראייה. ראייה דו-עינית (מיקוד): איתור ואיבחון ליקויי ראייה שקשורים בתיפקוד שרירי העין, וטיפול באמצעות תכנית טיפולית ותרגילי עיניים
 שיקום הראייה: בתחום זה נלמדות שיטות לאבחון וטיפול בהפרעות בראייה

במהלך השנה הראשונה הסטודנטים יתבקשו לרכוש ציוד מקצועי. ציוד זה ישמש אותם לאורך הלימודים ולאורך כל חייהם המקצועיים.

קשר לתעשייה
בשוק העבודה הביקוש הולך וגדל לבוגרים, המסוגלים בהכשרתם לעבוד גם במכונים לניתוחי לייזר, קופות חולים, בתי-חולים, חברות תעשייתיות והיי-טק. המחלקה לאופטומטריה ומדעי הראייה עומדת בקשר הדוק עם חברות היי-טק ויצרנים של עדשות מגע ועדשות אופטיות ועורכת מחקרים קליניים (עבודות גמר בשנה ד') של מוצרים חדשים בשוק האופטומטריה.

תנאים בסיסיים להגשת מועמדות
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה

מה עושים אחרי התואר?
השתלבות בשוק העבודה היא מיידית בחנויות אופטיקה, במכונים לראייה ירודה ולייזר, באופן פרטי, בקופ"ח, בבתי חולים וברשתות הפרטיות. ניתן גם להשתלב בתעשייה ובהיי-טק בחברות ייחודיות למוצרים שדורשים בדיקות קליניות אופטומטריות. ניתן להמשיך לתואר שני באופטומטריה, מדעי המוח, מדעי הרפואה ומנהל עסקים.
 
>>  פוליטיקה ותקשורת  B.A. 
 להשפיע בזירות החשובות באמת 

קצת עלינו
חוג ייחודי ויחיד מסוגו בישראל- המשלב לימודי פוליטיקה ולימודי תקשורת בתואר אחד. תוכנית הלימודים לתואר ראשון B.A. בחוג מקנה ידע עיוני ומעשי בתחומי הפוליטיקה והתקשורת והקשר ההדוק ביניהן, במציאות הפוליטית תקשורתית של המאה ה-21. הבוגרים יכולים להשתלב ביעוץ אסטרטגי, תדמיתי או תקשורתי, בדוברות, בניהול ערוץ תקשורת וביחסי ציבור פוליטיים.  

היקף הלימודים והמקצוע
הלימודים יפרסו על פני שלוש שנים, הכוללים שישה סמסטרים, בשלושה ימי הוראה בשבוע.

איך לומדים אצלנו
בראש החוג, עומד פרופ' אריה נאור, לשעבר מזכיר הממשלה – בעל וותק של יותר מ-20 שנה בעיתונות מודפסת וברדיו, מומחה ללימודי ישראל ומדע המדינה. מר נאור הינו בעל ניסיון רב בהוראת מדעי המדינה, מדיניות ציבורית ותקשורת. בחוג מלמדים מיטב המרצים הפעילים בתחום.

הסטודנטים נחשפים להשפעתה של תקשורת ההמונים על עיצוב מדיניות ועל בניית דימויים וסטריאוטיפים. בין תחומי הלימוד: פוליטיקה, תקשורת, מדיניות ציבורית, ודיפלומטיה. בין הקורסים תוכלו ללמוד תעמולה ואסטרטגיה של מסעי פרסום, קמפיינים פוליטיים בארץ ובעולם, אתיקה ותקשורת, ניהול משברים פוליטיים ותקשורתיים, ועוד.

תחומי לימוד עיקריים
    תקשורת בינלאומית
    תקשורת המונים
    אסטרטגיה פוליטית
    תעמולה במסעות בחירות וקמפיינים פוליטיים
    דיפלומטיה ציבורית
    מדע המדינה

כמו כן, הסטודנטים לומדים על השפעת אסטרטגיה וטקטיקה של מערכות פוליטיות ושל שינויים במדיניות הציבורית על ניהול משברים פוליטיים ותקשורתיים ועוד.

קשר עם התעשייה
ירושלים בירת ישראל היא המעבדה היישומית של התוכנית. שיתופי פעולה עם רשויות השלטון הפועלות בירושלים ועם אמצעי התקשורת הישראליים והזרים – מופעלות בתוכנית הלימודים כדי לאפשר לסטודנטים להתנסות בעבודת שטח כבר בשלב הלימודים. כבר בשנה ב' הסטודנטים משתלבים בעבודה מעשית בסדנאות, הניתנות על ידי אנשי מקצוע, עיתונאים בולטים ביותר ופרסומאים. בשנה ג' הסטודנטים משתלבים בעבודה מעשית בסדנאות, הניתנות על ידי אנשי מקצוע, עיתונאים בולטים ביותר ופרסומאים. 

תנאי קבלה בסיסיים
 זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה
ציון מתאם 450

מה אפשר לעשות בסיום התואר ?
בסיום התואר, הבוגרים יוכלו לשמש כיועצים אסטרטגיים, תדמיתיים או תקשורתיים. ההכשרה תאפשר לך לעבוד בניהול ערוץ תקשורת ובמשרדי יחסי ציבור פוליטיים.
 >> ניהול ארגוני שירות  B.A. 
 לנהל. להוביל. להצליח. 

קצת עלינו
תוכנית הכשרה ייחודית ומאתגרת לקראת קריירה ניהולית בארגונים, עם מתן דגש על תודעת שירות מובהקת מתוך ראייה עסקית ארוכת טווח. בעידן בו מצטמצמים הפערים הטכנולוגיים בין החברות השונות, הפך השירות ללקוח לכלי תחרותי ראשון במעלה בשוק העסקי. לאור התעצמות התחרות במשק, מגמה זו צפויה להתעצם. החוג לניהול ארגוני שירות מציע ראייה מקורית בתחום לימודי הניהול בארץ.

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים שלוש שנים. בסיומן יקבלו הבוגרים תואר בוגר B.A. המאושר ע"י המועצה להשכלה גבוהה, בניהול ארגוני שירות. הלימודים בחוג מאפשרים עבודה במקביל.

החוג מציע בחירה באחת משלוש ההתמחויות:
    ניהול משאבי אנוש
    ניהול מערכות בריאות
    ניהול מערכות תיירות

התוכנית היא בין תחומית, סגל ההוראה מורכב ממרצים מקצועיים וממנהלים מנוסים ומיומנים מהסקטור הציבור והפרטי, המביאים איתם ניסיון מעשי מהשטח המתורגם לערך מקצועי ותחרותי עבור הסטודנטים המתכננים את הקריירות שלהם.
75 נקודות זכות המשותפות לשלוש ההתמחויות.
40 נקודות זכות לכל התמחות.
6 נקודות זכות בקורסי בחירה.
סה"כ 121 נקודות זכות לתואר.

איך לומדים אצלנו
ההכשרה היא מעשית תוך שימת דגש על מתן שירות איכותי. הסגל חולק ידע וניסיון שנצבר ממקומות עבודה אמיתיים, מסייע לסטודנטים להתקבל להתמחויות ומלווה את הסטודנטים בפרויקטי הגמר שלהם.

חזון החוג
במבט אל העתיד, החוג מפתח ללא הרף תוכניות לימוד לענפי שירותים נוספים וגם תוכנית מתקדמת לבוגרים (תוכנית לתואר שני) במטרה להרחיב את ההכשרה המקצועית ומקצועות הליבה בתחום השירות ולייצר תוכן אמיתי שירחיב אופקים אקדמיים עבור העוסקים בתחום.

נושאי לימוד עיקריים
    ניהול
    מדעי ההתנהגות
    שיווק ואסטרטגיה
    כלכלה
    שירות
    ניהול משאבי אנוש
    ניהול מערכות בריאות
    ניהול מערכות תיירות 

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה
מה קורה אחרי התואר?
בסיום התואר ועמידה בכל הדרישות, בוגר יכול להשתלב בניהול משאבי אנוש על מגוון תחומיו בסוגים שונים של ארגונים, ארגוני בריאות – קופות חולים, בתי חולים ומרפאות. בענף התיירות והאירוח – בבתי המלון, אכנסיות ובתי הארחה.

הבוגר יביא איתו הבנה מעמיקה של שירות לקוחות והשפעת השירות על תוצאות עסקיות ישירות בחברות ובארגונים בהם הוא ישתלב.
 >> מדעי ההתנהגות  B.A. 
 אקדמיה שחושבת אחרת 

קצת עלינו
התוכנית למדעי ההתנהגות פורסת בפני הסטודנטים דרכים שונות לחשוב כיצד בני אדם "מתערבבים" אלה באלה, על סמך המדעים העיקריים הבוחנים את התנהגות האדם: הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה. 

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים בחוג למדעי ההתנהגות הינו שלוש שנים, הלימודים נמשכים יומיים וחצי בשבוע (שני בקרים וערב אחד) לקבלת התואר יש להשלים 122 נ"ז. בסיומן יקבלו הבוגרים תואר ראשון במדעי ההתנהגות B.A*, פתיחת החוג למדעי ההתנהגות אושרה ע"י המועצה להשכלה גבוהה. הענקת התואר טעונה אישורה הסופי.
 
גבוהה. 

החוג מציע בחירה באחד משלושת המסלולים:
    פסיכולוגיה
    סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
    תקשורת וממשל

הלימודים בחוג למדעי ההתנהגות
הלימודים בחוג למדעי ההתנהגות נערכים בקבוצות קטנות אשר מאפשרות תהליכי עומק בלמידה לצד אנשי סגל מובילים בתחומם. בפני הסטודנטים תעמוד האפשרות להרחיב את ידעותיהם במסגרת קורסי בחירה מכלל הקורסים הנלמדים בחוגים השונים במכללה. 

מטרת החוג למדעי ההתנהגות
מטרתה של התכנית בחוג למדעי ההתנהגות היא להקנות לבוגריה ידע וכלים בתחום מדעי ההתנהגות שיסייעו להם להבין את מקורותיה והשלכותיה של התנהגות האדם. לצורך כך, התוכנית תשלב קורסים במגוון תחומי מדעי ההתנהגות, כדי לאפשר לסטודנטים הכרות עם הגישות השונות להבנת התנהגת האדם. כמו כן, הסטודנטים ילמדו קורסים בתחומי התקשורת, הממשל והכלכלה על מנת להעמיק את הבנתם לגבי המקורות של מדעי ההתנהגות והמסגרות השונות בהן התנהגות האדם יכולה לבוא לידי ביטוי. בין היתר, חקר מדעי ההתנהגות בעזרת תחומי הידע המגוונים, מאפשר הבנה של התהליכים האישיים, הקבוצתיים והפוליטיים שתורמים לבניית הזהות האישית, החברתית והלאומית.

נושאי לימוד עיקריים
תחום מדעי ההתנהגות בשלוש הזרועות העיקריות – הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה 
תחומי מדעי החברה – מדעי המדינה, כלכלה ותקשורת המונים, שיאפשרו הבנה לגבי ההקשר בו התנהגות האדם באה לידי ביטוי 
קורסים מאחד משלושה מסלולים בהם הסטודנט יוכל להעמיק את ידיעותיו: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה או תקשורת וממשל.

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר
זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה

מה קורה אחרי התואר?
הלימודים בחוג למדעי ההתנהגות מספקים את הידע והנסיון לעבוד ביחד עם אנשים שונים מרקעים שונים ולעזור לקבוצה ולכל אחד בה להתפתח, להבהיר את שאיפותיו ולעזור להגשימם. בוגרי תואר ראשון בתחום מדעי ההתנהגות יכולים להתקבל לעבודה במשרות שונות עם תפקידים שונים בחברות פרטיות, מוסדות וארגונים פוליטיים וכלכליים, מוסדות חינוך, מוסדות סעד, ארגוני המגזר השלישי, חברות ייעוץ, ארגונים כלכליים, טכנולוגיים, חברות השמה, בתחום משאבי האנוש ותחומים נוספים.

תפקידים אפשריים
    בתחומי הפסיכולוגיה החברתית 
    בתחומי הייעוץ הארגוני
    בתחום משאבי האנוש
    בתחום שירות הלקוחות
    בתחום החינוך
    בכל תפקיד המצריך יצירת תקשורת בין ציבורים שונים והובלת תהליכים פנים אירגוניים וניהול חדשנות
    ניתן להמשיך לתארים שניים בפסיכולוגיה חברתית, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, התנהגות ארגונית ועוד

*פתיחת החוג למדעי ההתנהגות אושרה ע"י המועצה להשכלה גבוהה. הענקת התואר טעונה אישורה הסופי. 
 >> כלכלה וחשבונאות  B.A. 
 הדרך לקריירה בניהול פיננסי 

קצת עלינו
לימודי כלכלה וחשבונאות מהווים את בסיס הידע לו זקוק איש העסקים והמנהל בעולם הקריירה.
בעולם המודרני כל פעילות כלכלית , פיננסית, ויזמית מחייבת ידע בתחום הכלכלי והחשבונאי.

בחוג מתקיימים לימודים לקראת תואר ראשון בכלכלה ובחשבונאות. התכנית מעניקה לסטודנטים ידע מקיף וכלים מעשיים בשני התחומים – כלכלה וחשבונאות. הבוגרים יכולים להמשיך למבחני הסמכה של מועצת רואי חשבון.

בוגרי התכנית יוכלו למצוא עצמם עובדים במשרד רואה חשבון, במשרדי ממשלה, בלשכות משפטיות, במשרדי מס ההכנה, בחברות מסחריות, בחברות פרטיות, בחברות הייטק, בבנקים ועוד ועוד, כרואי חשבון, חשבים, סמנכ"לי כספים, מנהלי כספים, יועצים כלכליים להתווית מדיניות, להשקעות עיסקיות ולייעול הפעילות השוטפת, ועוד.

בסיום הלימודים יקבלו הבוגרים תואר B.A בכלכלה וחשבונאות.

היקף הלימודים והמקצוע
מותאם לאנשים עובדים, הלימודים מתקיימים שלושה ימים בשבוע**- נתון לשינויים.
147 נקודות זכות, שלוש שנים.
בין שנה ב' לשנה ג' יתקיים סמסטר קיץ.
בתום הלימודים ניתן לעשות שנת השלמה כדי להיבחן בבחינות הלשכה ולקבל תעודת רואה חשבון.
הלימודים בחוג מקנים פטור ממרבית בחינות מועצת רואי החשבון.

איך לומדים אצלנו
ראש התכנית - פרופ' שלמה יצחקי, פרופ מן המניין מהאוניברסיטה העברית, לימד באוניברסיטה העברית, עמד בראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שימש יועץ לבנק העולמי ולקרן המטבע הבינלאומי, שימש בוועדות ציבוריות לרפורמות במיסים.

הלימודים הינם לימודים פרקטיים, התכנית תתרכז במספר רבדים: לימודי הכלכלה וראיית החשבון הקלאסיים והממשק בין התיאוריה הכלכלית לבין תפקידים נוספים בהם משמשים רואי חשבון בפרקטיקה במסגרת עבודה ממשלתית או במגזר הפרטי. למשל תורת המשחקים – משחקי מכרזים שיתמקד בעקרונות לבניית מכרזים תוך ניבוי התנהגותם של מציעים רציונאליים.

תחומי לימוד עיקריים
    יסודות החשבונאות
    יסודות המשפט
    חשבונאות פיננסית
    מאקרו כלכלה
    מימון ציבורי
    תורת המשחקים – משחקי מכרזים
    תמחיר וחשבונאות ניהולית
    מיסים
    תורת המחירים
    דיני תאגידים

בחוג יש מגוון רחב של קורסי בחירה ייחודיים בתחומי הניהול והכלכלה, השיווק, המיסים, משפט, תאגידים, כלכלה בינלאומית, תורת המשחקים ועוד. יוצעו קורסים בכלכלת תיירות, כלכלת בריאות, ניתוח דוחות כספיים ויסודות השיווק.

קשר עם התעשיה
מיקום המכללה בירושלים, מקום מושבם של מוסדות ממשלתיים וציבוריים רבים פותח אפשרויות תעסוקה רבות בסיום הלימודים.
המכללה תקיים שעות מעטפת לתרגול והנחיה לתמיכה בסטודנטים, כחלק מתכנית הלימודים.

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר
 זכאות לתעודת בגרות או תעודת סיום מכינה  
ציון בחינה פסיכומטרית או ציון בחינת התאמה
ראיון קבלה
מה אפשר לעשות בסיום התואר ?
בכל ארגון נדרשים אנשי המקצוע והמנהלים לידע והבנה בתחום הכספי והכלכלי, קיים צורך בידע אירגוני, בידע חשבונאי וביכולות מקצועיות בתחום הבקרה והתקציב. רבים המגיעים לתפקידים הבכירים במשק הם בוגרי החשבונאות והכלכלה.

*הבוגרים יכולים להשתלב במגזר הפרטי או הציבורי כרואי חשבון, חשבים, סמנכ"לי כספים, מנהלי כספים, יועצים כלכליים ועוד.
*הבוגרים יכולים להשתלב בכל משרדי הממשלה לרבות במשרד האוצר.
>> תואר שני בניהול ארגוני שירות

מה המשותף לאמזון, גוגל וטסלה? כולם ארגוני שירות שיצרו אקוסיסטם חדשני ששינה את ככלי המשחק בתפיסת השירות. תוכנית הלימודים לתואר מוסמך בניהול ארגוני שירות מכינה את מוסמכיה לשינוי בתפיסת ניהול השירות בארגונים. התכוננו לאייש את התפקיד הבא בניהול ארגונים: מנהל מכוון-שירות.

לימודי המוסמך לניהול ארגוני שירות מהווים תוכנית המשך ללימודי התואר הראשון בחוג לניהול ארגוני שירות ומטרתם להעמיק את הלמידה וההבנה הניהולית של שירות בארגונים כתחום ידע בינתחומי, תיאורטי ויישומי. ראייה ניהולית מכוונת שירות (Service-driven Management) היא גישה כוללנית המכוונת את כל פעולות הארגון, מרחיבה את הבסיס האסטרטגי של הארגון ומעמיקה את תפיסת האחריות של הדרג המנהל ושל הארגון. התוכנית ללימודי מוסמך בניהול ארגוני שירות מציעה ראיה ניהולית הוליסטית ובינתחומית המשלבת בין היבטי חברה, כלכלה וניהול בעידן של סביבה גלובלית וגלוקאלית, אקולוגית, טכנולוגית וחברתית משתנה.

התכנית ללימודי מוסמך בניהול מכוון-שירות תציע לבוגריה הבנה רחבה בשירות כתפיסת עולם כוללנית ובינתחומית שתעמיק את יכולות הניהול במצבי שינוי תוך התייחסות לסביבות מורכבות וגלובאליות ותספק בידם כלים ליזמות ויצירתיות כתכונות מרכזיות לפיתוח ומתן שירות. התוכנית הולמת את המגמה הגלובלית המשפיעה היום על ארגונים ורלוונטית לעתיד והיא פיתוח מנגנונים לשירות עצמי.

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים לתואר מוסמך בניהול ארגוני שירות הוא 4 סמסטרים הנלמדים במשך שנתיים, סה"כ 48 נ"ז. הלימודים מותאמים לאנשים עובדים ומתקיימים במרוכז בימי חמישי בין השעות 15:00-21:00 ובימי שישי בין השעות 8:00-14:00. בסיום הלימודים יקבלו מוסמכי התוכנית תואר מוסמך בניהול ארגוני שירות M.A.* המאושר ע"י המועצה להשכלה גבוהה.

איך לומדים אצלנו
תוכנית הלימודים לתואר מוסמך בניהול ארגוני שירות מבוססת על הרצאות, סיורים לימודיים, לימוד עמיתים וחקר מקרים.

נושאי לימוד עיקריים
במסגרת התוכנית יילמדו תיאוריות בגלובליזציה ומגמות גלוקאליות, שיטות מחקר להשוואה והערכת שירותים, יכולות ניתוח של יחידות שירות בזמן חירום ושגרה, פיתוח יכולות יזמות, חדשנות ויצירתיות ועוד. בנוסף, תתאפשר למידה והתנסות במחקר יישומי האפשרית במסגרת עריכת עבודת הגמר. יוצעו בתכנית קורסים שיספקו בידי הסטודנטים מיומנויות כתיבה (בעברית ואנגלית), הבעה, תקשורת, הנחיית קבוצות וקבלת החלטות.

מנהל מכוון-שירות יתמקד בשלושה תחומים עיקרים
ליווי יחידות הארגון לשם בחינה ותכנון יחידות השירות - איפה ובאיזה שלב הארגון פוגש את הלקוח, מהם הפונקציות של השירות ביחידות המיקרו, מהי מפת השירותים ותפיסת השירותיות, זיהוי המקומות בהם השירות עמוס, קורס, זיהוי פערים ואי שיוויון במתן שירות ואי נגישות של יחידות שירות.
ריכוז ואיסוף נתונים לבחינת עמידה ביעדים וזיהוי פערים - מנהל מכוון-שירות יוכל לאסוף נתונים ומידע מהלקוחות ולעבדם כתובנות ארגוניות ניהוליות שישמשו את הארגון.
קידום והטמעה של קוד אתי, טיפוח משאבי שירות ושינוי תודעתי בקרב עובדי הארגון. תפקידו של מנהל מכוון-שירות הוא במנשק של הארגון עם לקוחותיו וככזה על המנהל לגלות גמישות, יצירתיות, יוזמה וחשיבה אסטרטגית.

קורסים מרכזיים
מבוא לניהול מכוון-שירות
חדשנות בארגוני שירות
כלכלה מתקדמת מאקרו ומיקרו
תכנון וניהול אסטרטגי של שירות
שירות מקוון: שיווק בינלאומי וסחר אלקטרוני
קיימות כמנוע לניהול השירות
מנגנונים לשירות עצמי בעידן של צריכה המונית
ניתוח דוחות כספיים

קורסי בחירה
כלכלה בדרום הגלובלי-חקר מקרה ברזיל
ארגון ה-OECD
שירות במגזר הציבורי
הסטארטאפ הישראלי מרעיון להנפקה בורסאית

תנאים בסיסיים
תואר ראשון בתחומי הניהול ממוסד מוכר בממוצע 80 ומעלה וראיון קבלה.

*פתיחת התוכנית לתואר שני בניהול ארגוני שירות, אושרה ע"י המועצה להשכלה גבוהה, הענקת התואר טעונה אישורה הסופי.

>> תואר ראשון במדעי המעבדה הרפואית

מטרות החוג למדעי המעבדה הרפואית במכללה האקדמית הדסה הן להכשיר אנשי מעבדה ברמת ידע הגבוהה ביותר בתחומי המעבדות הקליניות, ומעבדות מחקר מדעי, בתחומי הרפואה והביולוגיה. פריצות הדרך המדעיות בתחומי הביולוגיה והרפואה מציבים בפני החוג למדעי המעבדה הרפואית אתגרים רבים. פיתוחן של טכנולוגיות חדשניות בתחומי הביולוגיה המולקולארית, שיטות טיפול רפואיות בתרפיה גנטית באמצעות תאי גזע עובריים, מניפולציות גנטיות של תאים להשתלה, ועוד, שידרגו בשנים האחרונות את תכני הקורסים התיאורטיים והמעשיים בחוג למדעי המעבדה הרפואית. הצלחת החוג בהכשרת הבוגרים מרשימה מאוד, ובמשך כל 16 שנות פעילותו מאז שנחנך אקדמית בשנת 1997, הוכשרו מאות בוגרים שהשתלבו בעבודה במעבדות רפואיות בתחומי המחקר או האבחון הרפואי, ובתחומי מחקר במדעי החיים.

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים הינו 3 שנים. לבוגרים יוענק תואר אקדמי ראשון (B.Med.Lab.Sc.) המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

בכל אחת משלוש השנים מתקיימות בין 20 ל-25 שעות שבועיות של הרצאות ומעבדות. בחופשת הקיץ (שבין שנה ב לשנה ג) חייב הסטודנט לעבור התמחות (סטאז') הכוללת 320 שעות במעבדה רפואית או במעבדה מחקרית.
סה"כ נקודות זכות: 130

ללמוד אצלנו
הלימודים בחוג למדעי המעבדה הרפואית במכללה האקדמית הדסה משלבים תחומי ידע בנושאי מדעי החיים והרפואה. הסטודנטים רוכשים במהלך לימודיהם ידע תיאורטי רב המשולב עם מיומנות מקצועית ומעשית. רמת ההוראה האקדמית בחוג, היא הנדבך החשוב והמשמעותי ביותר בחוג. מרצי החוג הינם מרצים מן השורה הראשונה, בידע מדעי בתחומם, וביכולת המתודולוגית בהוראתם, והם הסיבה להצלחה המרשימה של בוגרי החוג. הסטודנטים בחוג זוכים ליחס אישי ותמיכה ממרצי החוג במהלך לימודיהם. 

נושאי לימוד עיקריים
הסטודנטים בחוג רוכשים ידע נרחב וחדשני בקורסים במדעים ביו-רפואיים הנחלקים לכמה תחומים:

תחום הגנטיקה והביולוגיה המולקולארית: גנטיקה, ביוכימיה, ביולוגיה של התא, ביולוגיה מולקולארית, תורשת האדם וביו-אינפורמטיקה.
תחום המיקרוביולוגיה: מיקרוביולוגיה כללית ומיקרוביולוגיה רפואית, וירולוגיה, אימונולוגיה.
תחומי הרפואה: ביוכימיה קלינית, המטולוגיה, פיזיולוגיה, נוירו-ביולוגיה, פרזיטולוגיה, אנדוקרינולוגיה, פרמקולוגיה והתפתחות עוברית. 

תנאים בסיסיים להרשמה
ציון מתאם של לפחות 530 וראיון אישי בוועדת הקבלה של החוג. 

מסלול לתעודת הוראה
מיועד לתלמידי החוגים המדעיים: מדעי המעבדה הרפואית, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, בריאות הסביבה. המסלול נפתח לפני כ- 6 שנים במכללה, בשיתוף מכללת דוד ילין, ובחסות משרד החינוך, מתוך כוונה להכשיר מורים איכותיים במערכת החינוך במיוחד בתחום המדעים. היתרון הברור של הסטודנט המשתתף בתכנית זו הוא פתיחת אופק תעסוקתי נוסף.

במהלך 3 שנות הלימודים לתואר במכללה, ישתתף הסטודנט במבחר קורסים (2 בכל סמסטר) הלקוחים מתכנית הלימודים של מכללת דוד ילין אך מתקיימים במכללה, תוך כדי שהוא צובר נ"ז לתעודת הוראה. בסיום לימודיו לתואר, יהיה עליו לעבור השלמה במכללת דוד ילין במשך כשנה נוספת.

קורסי ההוראה אינם בתשלום נוסף על שכר הלימוד הקיים. כל עוד הסטודנט הינו סטודנט פעיל בתכנית לימודים מלאה במכללה האקדמית הדסה, הוא זכאי להשתתף בקורסים אלו. ככל שישתתף בקורסים רבים יותר – כך יקטן היקף ההשלמה שיידרש לעשות.

הקורסים מתקיימים בימים שני ושלישי בערב, היקפו של כל קורס 2 נ"ז והוא מתאים גם כקורס בחירה (שהינו חלק מדרישות החוגים בתכנית הלימודים). תכני הקורסים הינם מתחום הוראת המדעים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה וניהול כיתה ומערכות חינוך.

ההרשמה נפתחת בשבוע ההיכרות עד לסיום השבוע השני של הסמסטר. 

מה עושים לאחר התואר?
בוגרי התואר הראשון במדעי המעבדה הרפואית יכולים להתקבל ללימודי רפואה באוניברסיטאות בארץ ובחו"ל, בהתאם לתנאי הקבלה של מוסדות אלה.

לבוגרי החוג יוענק רישיון של עובד מעבדה רפואית מוסמך מטעם משרד הבריאות.

לבוגרים יש ידע וניסיון המאפשרים להם לעבוד במגוון רחב של מקומות עבודה:
במעבדות מחקר בתחומי הרפואה ומדעי החיים
באוניברסיטאות ומכוני מחקר
במעבדות להפריה חוץ גופית 
במעבדות קליניות
במחלקות ליעוץ גנטי בבתי חולי 
בתעשיות ביו רפואיות וביו טכנולוגיות
בחברות תרופות ובתעשייה הפרמצבטית
>> תואר ראשון במדעי המחשב

החוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה הינו מהחוגים הוותיקים והמוכרים ביותר בתחום לימודי מדעי המחשב והנדסת התוכנה וקיים משנת 1995. בוגריו מבוקשים בחברות ההיי-טק   ומשולבים כיום בחברות היי-טק מובילות כמו אינטל, סיסקו, מובילאיי, בית התוכנה של משרד האוצר, צ'ק פוינט, הדסה עין כרם ועוד חברות רבות במשק הישראלי. 
לאתר החוג למדעי המחשב

היקף הלימודים והמקצוע
משך הלימודים לתואר בוגר במדעי המחשב הוא שלוש שנים. 
היקף הלימודים לתואר בוגר במדעי המחשב הוא 140 נקודות זכות, או כ-180 שעות לימוד, המתפרשות על-פני שישה סמסטרים.

ניתן לפרוש את התואר ל-4 שנים או לבנות תוכנית אישית.

הלימודים כוללים פרויקט גמר בו מביא התלמיד לידי ביטוי את הידע שהוא רכש במהלך לימודיו לתואר בוגר במדעי המחשב.

הלימודים בחוג
החוג מכשיר את הסטודנטים באופן אינטנסיבי, המחייב עבודה מאומצת, על מנת להביא את בוגריו לחזית הטכנולוגיה , ולעמדת הזינוק הטובה ביותר לעולם ההי-טק עם תום הלימודים. מספר הסטודנטים בחוג מצומצם, על מנת לאפשר רמת לימודים גבוהה המבוססת על הכרות אישית בין הסגל לסטודנטים, ו לפגוש את צרכיו של כל סטודנט באופן אישי, ובהתאם: לאפשר לו להביא את הפוטנציאל שלו לידי ביטוי. סגל החוג מונה מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, אשר רואים בהכשרת דור העתיד של מהנדסי התוכנה את ייעודם המקצועי. 

למטרות הלימודים
במהלך הלימודים הסטודנטים עושים את פרויקטי הגמר במסגרת החוג למדעי המחשב בשיתוף עם חברות היי-טק ישראליות כמו אינטל, GM, סיסקו וכו'. סטודנטים רבים משתלבים כבר בשלב זה בתעשייה ועושים את פרויקט הגמר שלהם כחלק מעבודתם בחברה.

נושאי לימוד עיקריים
תוכנה ותכנות
חמרה ומערכות מחשב
תיאוריה של מדעי המחשב
מתמטיקה
לרשימת הקורסים

תנאי קבלה
ציון מתאם 560 וגם לפחות אחד מהתנאים הבאים:
4 יח"ל מתמטיקה בבגרות בציון של 80 לפחות. או:
5 יח"ל מתמטיקה בבגרות בציון של 70 לפחות. או:
5 יח"ל מקצוע בגרות מדעי המחשב בציון של 80 לפחות (למי שנבחן בבגרות במתמטיקה ברמה של 4 או 5 יח"ל). או:
ציון 115 לפחות במרכיב הכמותי בפסיכומטרי או:
ציון 570 לפחות במבחן ת.י.ל. למדעי המחשב.

* מועמדים בעלי בגרות עם 3 יח"ל מתמטיקה יוכלו להתקבל רק אם יעברו את קורס ההכנה של החוג בציון של 70 לפחות בנוסף לתנאים המוזכרים לעיל אודות ציוני המתאם והתיל למדעי המחשב.
עבורם מעבר הקורס בציון 70 לפחות הוא חובה.

מסלול לתעודת הוראה
מיועד לתלמידי החוגים המדעיים: מדעי המעבדה הרפואית, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, איכות הסביבה. המסלול נפתח לפני כ- 6 שנים במכללה, בשיתוף מכללת דוד ילין, ובחסות משרד החינוך, מתוך כוונה להכשיר מורים איכותיים במערכת החינוך במיוחד בתחום המדעים. היתרון הברור של הסטודנט המשתתף בתכנית זו הוא פתיחת אופק תעסוקתי נוסף.

במהלך 3 שנות הלימודים לתואר במדעי המחשב במכללה, ישתתף הסטודנט במבחר קורסים (2 בכל סמסטר) הלקוחים מתכנית הלימודים של מכללת דוד ילין אך מתקיימים במכללה, תוך כדי שהוא צובר נ"ז לתעודת הוראה. בסיום לימודיו לתואר, יהיה עליו לעבור השלמה במכללת דוד ילין במשך כשנה נוספת.

קורסי ההוראה אינם בתשלום נוסף על שכר הלימוד הקיים. כל עוד הסטודנט הינו סטודנט פעיל בתכנית לימודים מלאה במכללה האקדמית הדסה, הוא זכאי להשתתף בקורסים אלו. ככל שישתתף בקורסים רבים יותר – כך יקטן היקף ההשלמה שיידרש לעשות.

הקורסים מתקיימים בימים שני ושלישי בערב, היקפו של כל קורס 2 נ"ז והוא מתאים גם כקורס בחירה (שהינו חלק מדרישות החוגים בתכנית הלימודים). תכני הקורסים הינם מתחום הוראת המדעים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה וניהול כיתה ומערכות חינוך.

ההרשמה נפתחת בשבוע ההיכרות עד לסיום השבוע השני של הסמסטר. 

מה קורה אחרי התואר?
בוגרי החוג למדעי המחשב מוצאים עבודה תוך זמן קצר מסיום לימודיהם, בתפקידי תכנות ופיתוח בחברות היי-טק.
בוגרים המעוניינים להרחיב את השכלתם יכולים להמשיך לתואר מוסמך במדעי המחשב במכללה.
 
>> תואר ראשון בעבודה סוציאלית  B.S.W

משפט מסכם בראש עמוד החוג
החוג לעבודה סוציאלית נועד להכשיר את הסטודנטים להיות עובדים סוציאליים תוך מתן דגש על מגוון המתודות (עבודה פרטנית, קבוצתית וקהילתית) ושיטות ההתערבות הקיימים ובהתאם לעקרונות והערכים של העבודה הסוציאלית.

בין 4-5 נקודות חשובות על המסלול, הלימודים וכו'
  • 3 שנות לימוד ו-4-5 ימי לימודים בשבוע
  • דגש מיוחד על ההיבטים הרב-תרבותיים בחברה הירושלמית
  • תכנית לימודים המבוססת על שלושה יסודות: תיאוריה, פרקטיקה ומחקר.
  • הקניית הבנה ומודעות לתהליכים הפסיכוסוציאליים בהתפתחות האדם הקבוצה והקהילה.
 
בחירת סלוגן
סלוגן זמני: " שינוי חברתי דורש ידע מקצועי "

קצת עלינו
התכנית לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה הוקמה במטרה ליצור סביבה אקדמית-לימודית איכותית מתוך מחויבות לערכי העבודה הסוציאלית ובהתחשב במרקם החברתי-קהילתי של העיר ירושלים על קהילותיה ומגזריה השונים.

מטרות לימודי העבודה הסוציאלית הינן להקנות ידע תיאורטי בסיסי והתנסות מקצועית אשר יכשירו את הסטודנט לעבודה עם אוכלוסיות מקהילות שונות. תכנית הלימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה מתבססת על תפישת עולם הומניסטית חברתית-סוציאלית וכוללנית ועל צדק חברתי, המותאמת לאופי המכללה ולצרכים והמאפיינים הייחודיים של המרחב הגיאוגרפי, חברתי של ירושלים וסביבותיה.

מטרת התכנית היא לפתח אצל הסטודנט זהות מקצועית, חשיבה ביקורתית, מודעות אישית ורגישות רב-תרבותית, והקניית כלים טיפוליים שבאמצעותם יוכל בוגר התכנית לתת מענה מקצועי הולם לצרכיהן המגוונים של האוכלוסיות הנזקקות לשירותיו. דגש מיוחד יושם על ערכי המקצוע וכללי האתיקה.

בשל אופייה הייחודי של ירושלים יושם בתכנית הלימודים לעבודה סוציאלית דגש מיוחד על ההיבטים הרב-תרבותיים בחברה הירושלמית מבחינת תרבות, לאום, דת, מבנה חברתי וקהילתי. בתכנית יושם דגש על קהילות וקבוצות בחברה הישראלית ובהיבט הרב-תרבותי בטיפול. בין הקורסים הנלמדים במסגרת החוג לעבודה סוציאלית - קורס העוסק באסתטיקה של ההדרה, קורס ייחודי על החברה החרדית וקורס ייחודי על החברה הערבית. בקורס מבוא לסוציולוגיה ובקורס שמתעמק בסוגיות בסוציולוגיה בחברה הישראלית יושם דגש על הייחודיות של הקבוצות השונות אותן יפגשו הסטודנטים והעובדים הסוציאליים לעתיד בעבודתם בעיר ירושלים. נושא זה יעבור כחוט השני בכל קורסי התכנית, ובעיקר בקורסי המתודה.
 
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים תתפרס על פני שלוש שנים אקדמיות, שישה סמסטרים.
התכנית מבוססת על הגישה הכוללנית בעבודה סוציאלית, המדגישה את מגוון המתודות המרכזיות (עבודה פרטנית, קבוצתית וקהילתית). במסגרת הלימודים ירכוש הסטודנט ידע בסיסי במדעי החברה וההתנהגות ובהכרת מערכת השירותים החברתיים. במוקד ההכשרה עומדים עקרונות, ערכים ודרכי טיפול לצד היכרות עם ידע ומיומנויות למחקר וההערכה.
בכל אחת מהשנים יתקיימו יומיים של לימודים בשיעורים השונים (חובות שמיעה) ויום/יומיים של לימודי שדה במסגרות השונות (שנה א' – יום בשבוע, שנים ב-ג - יומיים בשבוע).

מטרות לימודים וכיווני קריירה
מטרת התכנית ללימודי עבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה היא להקנות לסטודנט הבנה ומודעות לתהליכים הפסיכוסוציאליים בהתפתחות האדם ומקומו בחברה לצד היכרות עם המבנה החברתי והקהילתי של החברה בה חי האדם. כמו כן, הבנת התהליכים החברתיים והכלכליים המשפיעים על חייו של האדם, רכישת ידע ומיומנות בהפעלת שיטות ההתערבות המיועדות לשינוי או מניעה של תהליכים והתנהגויות בפרט, הקבוצה והקהילה. בנוסף, מקנה התכנית ללימודי עבודה סוציאלית הכרה והבנה של תהליכי הפקת ידע מקצועי המבוסס על מחקר ושיטות ההערכה של התערבויות מקצועיות ושירותי רווחה שונים.

תכנית הלימודים מבוססת על שלושה יסודות: תיאוריה, פרקטיקה ומחקר.
החל משנה הראשונה משתלבים הסטודנטים במגוון רחב של שירותים חברתיים במטרה לחשוף אותם למגוון הרחב של תחומי ידע כגון ילדים ונוער, עבריינות ושירותי תיקון, שירותים למשפחה ולקהילה, שירותי שיקום לאנשים עם מוגבלויות, זקנה ובריאות הנפש.

עם סיום לימודי התואר הראשון יוכל הסטודנט להתפתח לכיוונים רבים ולבחור להתמחות באוכלוסיות ספציפיות או בשיטות התערבות ספציפיים כגון עבודה עם הפרט, בקבוצות, טיפול זוגי ומשפחתי, עבודה קהילתית, פסיכותרפיה ועוד. עם סיום הלימודים, יוכל כל בוגר לעבוד כעובד סוציאלי בכל השירותים החברתיים. כמו כן, יוכלו הבוגרים להמשיך להתמחות ספציפית במסגרת לימודי M.A. בתחום.
 
קבלה ורישום
מתאם

ציון מתאם מתקבל משילוב של ממוצע ציוני הבגרות המשוקלל עם ציון הבחינה הפסיכומטרית, או ציון מבחן ההתאמה - ת.י.ל.
ציון מתאם 550 עד 620 – הקבלה מותנית באישור ועדת קבלה של החוג.
ציון מתאם נמוך מ 550 – יש לפנות לצוות הייעוץ וההכוון במכללה.
מלגת הצטיינות – פרטים לגבי מלגת הצטיינות על סמך ציון מתאם יעודכנו במהלך חודש מרץ 2018.

בגרות
תעודת בגרות מלאה עם ציון חיובי באנגלית ברמה של לפחות 4 יח"ל או תעודת סיום מכינה. 

פסיכומטרי/מבחן ת.י.ל
ציון בבחינה הפסיכומטרית של המרכז הארצי לבחינות והערכה או ציון מבחן ת.י.ל – מבחן ההתאמה מטעם המכללה.

אנגלית
מועמדים שלא נבחנו בבחינה הפסיכומטרית, חייבים לעבור מבחן אמי"ר/אמיר"ם, לקביעת רמת אנגלית.

מועמדים ששפת אימם אינה עברית
נדרשים לעבור מבחן מיון בעברית (מבחן יע"ל או מבחן רמה בעברית של מכון ת.י.ל) בציון מעל 110. 
במהלך שנה א', מועמדים שקיבלו פחות מ- 120 בבחינת העברית יחויבו בקורס עברית שנתי של ארבע שעות בשבוע. לאחר סיום הקורס, יהיה עליהם לעבור בחינה בהצלחה כתנאי להמשך הלימודים בחוג. הקורס יתקיים מחוץ למערכת השעות החוגית ואינו מזכה בנקודות זכות.

ראיון קבלה
ראיון אישי בוועדת הקבלה בחוג.
>> תואר שני במדעי המחשב

התכנית לתואר מוסמך במדעי המחשב (Master in Computer Science) נפתחה כדי לתת מענה מקצועי מתקדם לבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב או בתחום מדעי או הנדסי הקרוב למדעי המחשב, המעוניינים להעמיק את הכשרתם ולהרחיב את השכלתם במדעי המחשב. בנוסף התוכנית מאפשרת הסבה למדעי המחשב מתחומי הפיזיקה, האלקטרוניקה וההנדסה.

אתם מוזמנים להצטרף לחזית הטכנולוגיה וללמוד לתואר מוסמך במדעי המחשב בהתמחות בסייבר ואבטחת מידע או בביג דאטה ולמידת מכונה.

היקף הלימודים ומקצוע
משך הלימודים בתכנית מלאה לתואר מוסמך במדעי המחשב, הוא שנתיים או ארבעה סמסטרים, (3 סמסטרים בלימוד מלא וסמסטר רביעי המיועד לפרויקט הגמר), יומיים בשבוע (חמישי אחה"צ ושישי) בסופם מוכשר הסטודנט כמוסמך למחשבים (M.Sc.). ניתן לפרוש את הלימודים עד לארבע שנות לימוד. תוך כדי לימודיו, נחשף הסטודנט לתחומי דעת חדשים, ומפתח יכולות מקצועיות גבוהות המאפשרות לו הסתכלות רחבה מקצועית יותר, והתפתחות לתפקידי ניהול. 

היקף הלימודים הוא 48 נקודות זכות אקדמיות :
שישה קורסי חובה, כל אחד בהיקף 3 נ"ז.
שישה קורסי בחירה, כל אחד בהיקף 3 נ"ז.
סמינר, 2 נ"ז.
פרויקט גמר, 10 נ"ז.
בסיום הלימודים יקבלו הבוגרים תואר שני (M.Sc.) במדעי המחשב.

נושאי לימוד עיקריים
תיאוריה של מדעי המחשב
תוכנה ותכנות
חומרה ומערכות
לרשימת הקורסים המלאה

התמחויות
סייבר ואבטחת מידע
ביג דאטה ולמידת מכונה (Big data & machine learning)
בנוסף מודגש גם התחום "מחשבים ברפואה" – שילוב הטכנולוגיה במכשור רפואי.

פרויקט גמר וקשר לתעשייה
הסטודנטים בתכנית לתואר מוסמך במדעי המחשב יפגשו תחומי מחקר מודרניים וידרשו לבצע פרויקט גמר. פרויקט הגמר יתבצע במעבדות החוג בשיתוף עם תעשיות היי-טק ועם מעבדות מחקר אחרות, כגון מעבדות המחקר בבית החולים הדסה עין כרם, מעבדות החוג לאופטומטריה והחוג להפרעות בתקשורת במכללה.

תנאים בסיסיים למועמדות לתואר
לבעלי תואר ראשון במדעי המחשב או בתחום מדעי או הנדסי קרוב (כגון: מתמטיקה, הנדסת תוכנה והנדסת מחשבים).
מוזמנים להגיש מועמדות גם בעלי תואר ראשון בפיסיקה, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסה ביו-רפואית ובעלי תואר ראשון במדעי הטבע האחרים בעלי רקע מתאים במחשוב. תוכנית השלמות אישית וגמישה תיבנה לכל תלמיד מתוך כוונה לאפשר השלמות במהלך הלימודים.

מה קורה אחרי התואר?
לאחר ההכשרה המקצועית בתואר השני, הבוגרים משתלבים במקומות עבודתם בתפקידים בכירים יותר, בניהול צוותי עבודה ובניהול פרויקטים מורכבים – או משתלבים במקומות עבודה חדשים בתפקידים אלו.