כתבות בתחום הלימודים:
בחזרה לכל הכתבות
הקריה האקדמית אונו

לימודי תואר שני  בסיעוד - לא מה שחשבתם

תאר ראשון בסיעוד  הינו הצעד הראשון בקידום הקריירה של האחות המושתתת על לימודים אקדמיים. הקריה האקדמית אונו פותחת בשנת הלימודים הקרובה תכנית לימודים אקדמית וייחודית לאחיות בעלות תואר ראשון  – תואר שני בסיעוד עם התמחות בניהול טיפול.

פרופ' אורלי תורן – ראש החוג לסיעוד בקריה האקדמית אונו שלום. ספרי לקוראים על התוכנית המיוחדת הזו?
מדובר בתואר שני בסיעוד, ייחודי ובלעדי שנלמד רק בקריה האקדמית אונו. התואר עתיד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה, נובמבר 2024. התואר מאפשר מיקוד בידע מתקדם בתחום הסיעוד עם התמחות בניהול הטיפול הנותן מענה ישיר לצרכים של ארגוני הבריאות בישראל. יש לציין כי תואר שני בסיעוד נדרש לצרכי קידום בתחומים הניהוליים והקליניים ומוכר לגמול שכר.

תסבירי קצת יותר בבקשה:
במדינת ישראל החולים עם התחלואה המרובה כדוגמת סכרת, לחץ דם , מחלות לב, שבץ מוחי וכו', מתקשים לנהל את הבריאות שלהם בעצמם ולהתנהל במערכת הבריאות המורכבת שלנו המאופיינת במאות התמחויות ותת התמחויות, מרכזי מומחים שונים ברחבי הארץ ובירוקרטיה מסורבלת. כתוצאה, זכויות המטופלים לא תמיד מטופלות, ומטופל הנדרש להתמצא בתוך המערכת פונה על פי מיטב הבנתו לגורמים שונים במערכת שלא תמיד הם אלה שיכולים לסייע, וגם אם כן, לעיתים היה צריך לפנות לגורמים אחרים בטרם יפנה למטפלים אליהם פנה. המורכבות הזו של המערכת מביאה את המטופלים להרגיש לא אחת אבודים בנבכי מערכת הבריאות המורכבת, שלא לדבר על כך שהבעיות הרפואיות שלהן לא מטופלות באופן יעיל. בראיה ארגונית של מערכת הבריאות, התנהלות זו גוררת שימוש במשאבים שממילא חסרים ועליה בהוצאות לבריאות.
בעולם מצאו פתרון לאי סדר הזה, בדמות תפקיד של איש צוות רפואי שנקרא מנהל טיפול. בארץ, אחיות הן אלה המבצעות את ניהול הטיפול. בכל קופות החולים ובחלק מבתי החולים נפתחו שירותים בהם אחיות נותנות את השירות למטופלים בעלי התחלואה הרבה/מורכבת. ההכשרה האקדמית לתפקיד זה נדרשת ביותר אך האחיות העובדות כיום נשאבו לתפקיד הזה ללא הלימודים המתקדמים. התואר השני שאנו פותחים ייתן מענה ראוי ונדרש לתחום ידע חיוני וספציפי זה. 

ואיך זה בא לידי ביטוי במסגרת התואר השני?
אצלנו מקבלים ידע רחב ומעמיק הקשור לתואר: גם בתחומי הטיפול הרלוונטיים, הרחבה בתחומים שונים של סיעוד וכן העמקה בתחומים הקשורים לניהול טיפול. אנו מקנים ידע רחב בנושאים רלוונטיים כמו: זכויות של מבוטחים, תפקיד מנהל הטיפול בבית החולים ובקהילה, קורסים בכלכלה ובניהול פרויקטים, היבטים רגשיים של מטופלים ניהול הטיפול בחולה המרכב ועוד. התואר שלנו נותן ידע ממוקד ומעמיק בתחום, בצד הכשרה מעשית אשר יאפשרו לבצע את התפקיד בצורה מיטבית.

התואר מעניק משהו נוסף?
כן, בהחלט. במסגרת התואר יתנסו הסטודנטים שלנו באופן פרקטי בניהול טיפול במרפאות וארגוני בריאות שונים ויחשפו לניהול טיפול הניתן על בסיס מודלים שונים לאוכלוסיות מטופלים הזקוקות לכך. ההתנסות הקלינית הינה חיונית להטמעת הידע שרכשו במהלך התואר, כשבסיומה, ולאחר מפגש עם המטופלים יכתבו הסטודנטים תכנית טיפול מקיפה המהווה גם את עבודת הגמר של התואר. חיוניותו של התואר איננה מוטלת בספק ואני בטוחה שהסטודנטים, המטופלים, ארגוני הבריאות ומערכת הבריאות כולה יצאו נשכרים מהכשרה נדרשת זו. 

כמה זמן נמשך התואר?
זהו תואר הנלמד בהיקף של ארבעה סמסטרים עוקבים. 2 סמסטרים מוקדשים לנושא הסיעוד ולידע מתקדם הקשור לתחומי הסיעוד השונים ו- 2 סמסטרים נוספים בהם נלמדים קורסים הממוקדים בניהול הטיפול. 

מתי עתיד להיפתח התואר והאם יש אפשרות לאחיות עובדות במשרה מלאה שלמדו רק תואר ראשון להשתלב בו?
התואר עתיד להיפתח בנובמבר 2024, שנת הלימודים הקרובה. ללימודים יתקבלו רק אחיות בוגרות תואר ראשון. כיוון שהתואר מיועד לאחיות, תכנית הלימודים מותאמת מבחינת ימים ושעות לימוד לאחיות העובדות. הלימודים ייערכו יומיים בשבוע, יום אחד אחר הצהריים בקמפוס קרית אונו ויום אחד בזום, על מנת לאפשר המשך עבודה פעילה במקביל.