מכללת בינה בירושלים
מסלולי לימוד: מגוון קורסים בתחום הרפואה המשלימה
מיקום בארץ: ירושלים
לימודי רפואה משלימה בגישה אישית.
בינה - האקדמיה לרפואה משלימה

בינה מקיימת כיום תוכניות לימודים ברמות הגבוהות ביותר ובסטנדרטים אקדמיים בינלאומיים, בשתי מגמות עיקריות; נטורופתיה ורפואה סינית. תוכניות הלימודים בשתי המגמות מוכרות ע'י כל האיגודים המקצועיים בישראל. החל משנת 2007, בשתי המגמות ניתן לקבל – בנוסף לתעודות המקצועיות בקורסים הספציפיים ותעודות הבוגר בכל מגמה - גם תארים אקדמיים (תואר ראשון - .B.A, שני - M.A. ושלישי – Ph.D ) בינלאומיים, וכן תארים מקצועיים בינלאומיים.

הרפואה הנילמדת במכללה היא הרפואה המוכרת בקרב הציבור הרחב כרפואה משלימה,רפואה אלטרנטיבית, רפואה טבעית, רפואה הוליסטית. בכל מקרה נדרשים התלמידים ללמוד גם את נושאי הרפואה המערבית הכוללים לימודי אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה, כחלק אינטגרלי מכל קורס התמחות, מסלול ומגמה. דגש מיוחד מושם גם על התפתחותו האישית של הסטודנט, במגמה לפתח אצלו את תודעת ההענקה והחסד באופנים החיוביים ביותר. אנו מאמינים, כי מטפל טוב צריך תחילה להגיע לאיזון פנימי ולהתיחסות חיובית, להשיל מעליו מחסומים ורגשות שליליים - כגון: כעס, שנאה, גאווה ומירמור ולשאוף לחוש במקומם: שמחה, אהבה, חמלה ובטחון. מתוך כך יוכל המטפל להעניק חסד לזולת, כענין שאינו תלוי בדבר.
צוות המורים והמרצים מכוון להעצמה אישית של הסטודנטים בכיוונים אלה.

על סגל המורים והמרצים של האקדמיה נמנים מיטב המרצים והמורים, מומחים בתחומם ובעלי תארים אקדמיים, ובעלי ניסיון מקצועי רב, הן בתחום ההוראה והן בתחום הטיפולי. בכל המגמות והמסלולים נשמרת אחידות ברמה ובתכנים, ועל כן בסניפים השונים נלמדים הלימודים באותה רמה גבוהה, באותה גישה ושיטת לימוד.

המוסד הקים דורות של מטפלים מקצועיים לעילא, הנותנים את רישומם המבורך בענף הרפואה המשלימה בישראל. עם שידרוגן של תוכניות הלימודים וההתמחויות לתקנים הבינלאומיים הגבוהים ביותר, הרי שהיד נטויה להגדיל תורתה של הרפואה המשלימה ולהאדירה ביתר שאת וביתר עוז. במהלך השנים האחרונות אנו נמצאים בתנופת פיתוח אדירה אשר מציבה אותנו כיום כאחד משלושת המוסדות הגדולים והמובילים בתחום.פעילותינו מתנהלת היום בששה סניפים הפזורים ברחבי הארץ; ירושלים, אשקלון- אשדוד, חיפה, כפר סבא. מגמתנו היא להרחיב ולפתוח סניפים נוספים בשנים הקרובות, תוך שמירה ללא פשרות על רמת הלימודים ואיכות ההכשרה למעשה. כיחידות סמך לסניפים אלו, מפעילה בינה גם את 'קליניקות בינה', המעניקות טיפולים ברמה של מומחים ובאווירה הוליסטית ובתנאים השווים לכל נפש. בכך ניתנת אפשרות יוצאת דופן לבוגרים, סטז´רים וסטודנטים, לעבוד ולהתמחות בקליניקות של מומחים ולהכשיר את עצמם כמטפלים מובילים בתחום.

מתוך שאיפה שהאקדמיה תיחשב בעיני הסטודנט, מעבר למוסד לימוד, גם בית חם ומעניק, משתדלים אנו ככל הניתן לקיים מערכת יחסים ישירה ובלתי אמצעית במישור ההתנהלות של ההנהלה עם התלמידים ולהיפך, להיות מודעים לרגשותיו ולצרכיו של הסטודנט ולספק את מאווייו, תוך הקפדה על התיחסות אישית, שירות נאות וקשב מלא.האקדמיה מאפשרת שכ'ל בתנאים הטובים ביותר והענקת מילגות משמעותיות.
>> תרפיות עיסוי

תרפיות העיסוי
מסלול רב-שנתי

מגמת תרפיית העיסוי ב"בינה" האקדמיה לרפואה משלימה מתמקדת תחילה באמצעי העיקרי בו משתמשים בעיסוי: המגע. מאחורי משמעות מילה רגילה זו, השגורה בפינו, מסתתר עולם שלם של אומנות וקסם. דרכו אנו מגיעים לרובדיים נפשיים ופיזיים החודרים דרך הגוף, דרך השרירים, הגידים, העצמות והמפרקים אל הרובד המנטלי, אל הנפש והרוח. הלימודים מתמקדים להכשיר את ידי הלומדים להעניק מגע תומך, מעודד, מחזק, מרגיע ומשחרר. בצבר מאמינים כי מטפל טוב הרוצה לעזור לאחרים חייב תחילה לפתוח ולחזק את עצמו. דרך המגע תגלו את עצמכם, תחזקו את האני הפנימי ותפתחו אותו. רק אז תוכלו להעביר את המסר ולעזור לאחרים.

למה עיסוי ב"בינה"?
במסלול זה שמנו לעצמנו מספר עיקרי עבודה לפיהם מופעלת שיטת ההוראה והלימוד. לימוד עיוני וחוויתי נשזרים יחדיו ומשלבים בין טכניקות ושיטות עיסוי מיוחדות וגישה ייחודית של המורה המלמד. בראש ובראשונה הסטודנט מכוון לחוש את המטופל ולבנות יחס בין מטפל ומטופל - יחס של כבוד ואמון, צניעות, חמלה ואהבה, והכל תוך שמירה על אתיקה טיפולית.
הלימוד ורכישת המיומנויות מתבצע בעבודת זוגות. במהלך כל השיעור נוכחים המרצה ואסיסטנטים ונותנים יחס אישי לכל תלמיד ומסייעים בהטמעת הטכניקות. בנוסף, תוכנית הלימודים היא מודלרית ובנויה בשלבים המאפשרים הכרה מצד האיגוד המקצועי - ברמות השונות, והעבודה בהתאם. שילוב איכויות ועיקרים אילו הופכים את בוגרי "בינה" למטפלים, שבראש ובראשונה אישיותם ונפשם בריאים ואנושיים ומקצועיותם הינהברמה גבוהה המאפשרת להם עבודה בכל מקום.

מבנה המגמה – תוכנית תלת שלבית - 800 שעות לימוד.

ב"בינה" מגמה זו הינה תלת שלבית הבנויה בחלקה הראשון מלימודי עיסוי טיפולי הוליסטי, בחלקה השני אפשרויות בחירה בהתמחיות ארוכות וקצרות כגון עיסוי תינוקות , עיסוי תאילנדי ועיסוי צלוליטיס. בחלקה השלישי ניתן ללמוד עיסוי רפואי, עיסוי רקמות עמוק. תוכנית זו בנויה כך שבסוף המסלול היא תאפשר לסטודנט להיות תרפיסט מומחה בתחום המקצועי והאומנותי של העיסוי ולעמוד בדרישות האיגוד לעיסוי וטיפולי גוף לדרגות השונות כגון מתמחה, מוסמך ובכיר .

שלב א'- עיסוי הוליסטי - 224 שעות לימוד
במהלך השנה הראשונה לומדים כיצד לעסות את הגוף כולו כאשר מתחילים בלימוד החלק האחורי מכף הרגל ועד הראש ולאחר מכן חלק הגוף הקדמי. תוך כדי רכישת המיומנויות מתגלה ומתחזקת הבנת הקשר בין גוף נפש ורוח.

שלב א' כולל:
עיסוי חומר תיאורטי ומעשי, רפואה מערבית, התנסות מעשית (סטאג').

דרישות:
עמידה במבחנים עיוניים ומעשיים, נוכחות חובה בשיעורים, הגשת עבודת סיכום סטאג' בסוף השנה.

שלב ב' - עד 175 שעות לימוד
בשלב ב' נתנות אפשרויות בחירה בין טכניקות שונות בהתמחויות ארוכות וקצרות בכדי להציע למטופל מגוון פתרונות טיפול כגון עיסוי תינוקות, תאילנדי ועיסוי לימפאטי-צלוליט.

שלב ג' - עד 326 שעות לימוד
עיסוי רפואי, רקמות עמוק, רפואה מערבית , התנסות מעשית (סטאג')

תעודות והסמכה:
תלמידים מצטיינים יהיו זכאים להיות אסיסטנטים ולהיכנס לתוכנית הוראה(בשלבים המתקדמים). • הלימודים עומדים בדרישות אגודת עיסוי וטיפולי גוף. • העומדים בדרישות סיום שלב א' זכאים לתעודת "מטפל בעיסוי הוליסטי משולב", הכרה כחבר מתמחה מטעם האיגוד. העומדים בדרישות סיום השלבים הנוספים זכאים לתעודה נפרדת לכל התמחות ולהכרה לדרגות השונות באיגוד בהתאמה.


עיסוי תינוקות

"מבחינת הרך הנולד - השבועות שלאחר הלידה דומים לחציית מדבר. המדבר מלא במפלצות: ריבוא התחושות החדשות הנובעות מבפנים הבאות לתקוף את התינוק. אחרי החום של רחם האם, אחרי החיבוק החזק של הלידה - הבדידות של העריסה. ואז - הרעב: חיית טרף הנוגסת לתינוק בבטנו. מה שמפחיד את התינוק הבוכה אינו ה"אכזריות" של הרחם, אלא הסביבה החדשה, הריק של העולם החיצון מעניק לתחושותיו ממדים אדירים.

כיצד להרגיע חרדה כזאת? להאכיל את התינוק? כן. אבל לא רק בחלב... יש להרימו ולהחזיק אותו, ללטף אותו, לערסל אותו, לנענע אותו ולעסות אותו. עולל זה יש לדבר אל עורו, יש לדבר אל גבו. הם צמאים ורעבים בדיוק כמו הבטן. בארצות ששמרו את המשמעות העמוקה של הדברים, נשים יודעות את כל זה, הן למדו מאימהותיהן וילמדו את בנותיהן. זו אמנות עמוקה, פשוטה - ועתיקה מאוד. היא עוזרת לילד לקבל את העולם, היא מביאה אותו לחייך אל החיים." - פרדריך לבואיה

בקורס זה ילמד הסטודנט את עקרונות הטיפול בתינוקות וילדים, עיסוי רפואי מלא לתינוק, הדרכת אמהות בעיסוי תינוקות, הדרכת קבוצות, תנועה, התמודדות עם מחלות קלות ועוד.

היקף הקורס:
סה"כ 35 שעות לימוד


עיסוי תאילנדי

העיסוי התאילנדי נוצר בצפון הודו לפני כ-2500 שנה ע"י רופא בשם SHIVAGO KOMARPAJ וחברו הטוב של בודהה, ועל שמו קרוי היום ביה"ח בצאנג' מאי, צפון תאילנד. העיסוי הוא חלק ממכלול הרפואה התאילנדית הכוללת בתוכה גם מדיטציות, צמחי מרפא, תזונה בריאה, טיפולים מינרליים וטיפולי אדים (סאונות). במסורת התאילנדית העיסוק ברפואה היה ללא מטרות רווח והטיפולים היו מתבצעים רק במנזרים ובליווי עזרה רוחנית. המושג "מחלה" אינו מקובל אלה מצב של "חוסר איזון" או "איזון שהופרע" ואותו אדם כשהיה מגיע בכדי לטפל "בבעיה" כחלק מתהליך הריפויי היה לן במינזר ועובר את "סידרת" הטיפולים המוצעת לו ע"י אב המינזר - "הרופא הגדול".

העיסוי התאילנדי הוא מכלול רב של תנועות ולחיצות בהנחה שבגוף יש מס' רב של קווי אנרגיה שאינם נראים הנקראים SEN {בסינית מרידיאן} וישנם כ- 10 קווי אנרגיה עיקריים כאלו. העיסוי נערך כ- שעתיים, מתחיל בתפילת הודייה ובריכוז גבוה {מצב מדיטטיבי} על-מנת להגביר את רגישות המטפל לצרכי המטופל ולמציאת איזורים חסומים. העבודה נעשית ע"י שכיבה על מיזרן ומתמקדת בזרימת הדם, פתיחת ערוצים, שחרור מפרקים ורגיעה כללית. יש האומרים כי העיסוי התאילנדי הוא "יוגה לעצלנים" ויש המעידים כי טיפול זה בדרכיו הרבות והמגוונות ביופיין, אינו דומה לשום עיסוי אחר בחווית הטיפול ובתוצאותיה.

המרצה רויטל טאוסי עוסקת במגוון מקצועות הרפואה הטבעית כ-17 שנה. המפגש הראשון עם העיסוי התאילנדי נוצר בשנת 1990 ומאז ועד היום היא מרבה בנסיעות לימודים ובהשתלמויות. תלמידת המנזר, ביה"ס הגבוה WATY PHO, בנקוק, תאילנד, לרפואה תאילנדית מסורתית לשלביה, עיסוי תאילנדי ואקופרסורה תאילנדית – נקודות ריפוי. תלמידת ביה"ס וביה"ח בצאנג מאי, THE FOUNDTION OF SHIVAGO KOMARPAJ TRADITONAL BUNTAU TUK HOSPITAL, CHIANG MAI THAILAND, לרפואה תאילנדית בזרם הצפוני בו הוכשרה בעיסוי תאילנדי מסורתי, רפואת צמחי מרפא, וכסטאג'רית מצטיינת בבית החולים עם מאסטר MS' SUNTAT, מנהלו המקצועי של ביה"ס.

הקורס נלמד גם כחלק מהרחבות האפשריות של שנה ב' במגמת תרפיות העיסוי וגם בקורס למתחילים.

היקף הקורס: 70 ש"ל
>> תזונה קלינית הוליסטית

לימודי תזונה הינם הבסיס החשוב ביותר לכל אדם המעונין להיכנס לעולמה המופלא ביותר של הרפואה הטבעית. התזונה מהווה אבן יסוד לבריאות הפיזית והנפשית של האדם. החיים המודרניים שינו בצורה חד משמעית את חיי האדם. המזון שהיה בעבר מקור לאנרגיה, כוח וחיוניות הפך להיות מתועש, מרוסס, מלא חומר משמר וצבעי מאכל וזאת מבלי להזכיר את ה"ג'נק פוד". הויטמינים התדלדלו והמזון הפך לעשיר בקלוריות ודל בויטליות. נוסף על כך – המתח והאוויר המזוהם הפכו למנת חלקם של כמעט כל אחד מאתנו.
השינויים הנ"ל גרמו לנזקים רבים בגופו של האדם ואפשרו למחלות רבות להתפתח. אם ברצונך לעצור לרגע ולשנות את חייך על מנת לתת לעצמך הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית את הדבר הטוב ביותר, במכללת בינה במגמת תזונה קלינית הוליסטית קיימת הזדמנות חד פעמית לעשות זאת.

למה תזונה קלינית הוליסטית במכללת בינה?
לתלמידי מסלול תזונה הוליסטית ניתנים הכלים הנדרשים כדי לאפשר להכיר את צרכיו ודרישותיו של גוף האדם, על מנת לספק לו את התזונה האופטימלית לה הוא נצרך. במסגרת הלימודים, לומד הסטודנט כיצד לבנות תפריט מאוזן, כיצד לטפל במחלות אקוטיות וכרוניות והחשוב מכל, כיצד לאזן את התזונה של כל אחד ואחד, כדי לשמור על חיים ארוכים ובריאים ולמנוע מחלות. כחלק מייחודיות המגמה, קיים דגש חזק על הכרת המזון הטבעי בתיאוריה ובפועל. מתכונים, בישול משותף וביקור בחנות טבע הם רק חלק מהדברים הנעשים על מנת לאפשר לסטודנטים להכיר ולאהוב את המזון הבריא ולהפכו לחלק מחייו הפרטיים, בכדי שיוכל לתת טיפול לשאר האוכלוסייה.

במסגרת הלימודים הסטודנט נדרש לעמוד בנוכחות, מבחנים, הגשת עבודות וסטאג' מודרך ובסופם יוכל להשתלב בעבודה בקליניקת "בינה" ובקליניקות פרטיות או ציבוריות כתזונאי הוליסטי ולתרום לבריאות הכללית של הציבור.

לימודי מגמת תזונה במכללת "בינה" בנויה באופן מודולרי, ביחידות לימוד של 125 ש"ל אקדמאיות כל אחת, על מנת לאפשר לכל סטודנט ללמוד את הקורסים השונים בקצב הנכון לו. ניתן ללמוד שלוש יחידות לימוד ולקבל תעודת "יועץ לתזונה בריאה" מטעם בינה האקדמיה לרפואה משלימה . סטודנטים אשר ימשיכו את לימודיהם לעוד שני יחידות נוספות, יקבלו תעודת "מטפל בתזונה קלינית הוליסטית".
למטפלים בתחומים אחרים אשר מעונינים בכלי אבחון וטיפול נוסף ילמדו את היחידה הראשונה של מבואות בתזונה.

מבואות לתזונה:
יחידת מבואות לתזונה פותחת צוהר לעולם התזונה- אבן היסוד לבריאותו הפיזית והנפשית של האדם. היא מקנה לבוגריה הבנה בסיסית בהרכבת תפריטי מזון לסימפטומים יומיומיים לשם:
 1. שיפור הטיפול המשלים ( למטפלים בעלי ידע בתחומי רפואה משלימה)
 2. יכולת העשרה עצמית, לשינוי תזונתי עצמי ולבני המשפחה ( לקהל הרחב- ללא ידע קודם)
 3. יחידת לימוד ראשונית, לכל המעוניין ללמוד לתעודת "יועץ בתזונה בריאה / מטפל בתזונה קלינית הוליסטית".

מבנה המגמה:
תוכנית רב שנתית, 1100 שעות (מינימום)
   
תעודות והסמכה:
לעומדים בכל דרישות התוכנית בהצלחה תוענק תעודת "מטפל תזונאי/ת קליני/ת הוליסטית"( 5 יחידות לימוד – בהיקף של 1100 ש"ל כולל קורסי חובה) מטעם בינה האקדמיה לרפואה משלימה והכרה ע"י איגוד הנטורופתים, מדור התזונה.

התעודה מוכרת מטעם איגוד הנטורופתים, מדור התזונה.

בוגרי מגמת תזונה יהיו רשאים להצטרף כחברי האיגוד.

לבוגרים תינתן אפשרות להשלמת תואר ND בנטורופתיה, מטעם איגוד הנטורופתים.

סטודנטים ובוגרים המעונינים יוכלו לקבל תארים אקדמיים בינלאומיים, בכפוף לעמידה בדרישות.
>> מגמת צמחי מרפא מערביים

צמחי מרפא שנה א'
הקדמה - מהם צמחי מרפא, תנאי גידול וקטיף, דרישות התקן הבינלאומי, איך עובד פיטותרפיסט.
חלקי הצמח, חליטות, השריות וכו'.
צורות שימוש ,קטגוריות, הרכיבים הפעילים בצמחים – שמם ודרכי פעולתם.
עזרה ראשונה בצמחי מרפא: פצעים, נקעים, חתכים, כוויות, עקיצות וכו'.
לימוד צמחים לפי מערכות כגון מערכת הנשימה העיכול, העצבים, הלב וכלי הדם וכו'.
לימוד צמחים באופן פרטני - יעשה בשלוב עם הלימוד של הצמחים לפי מערכות
יושם דגש על כך שרפואת הצמחים היא חלק מהטיפול הכולל ולכן ינתנו טיפים ותוספות מזון ותזונה וכן המלצות נוספות.
רוקחות: צמחי מרפא בשימוש קוסמטיקה טבעית, יישומים רפואיים, קרמים, משחות רפואיות ועוד.
המרצה ידריך את התלמידים בעריכת החומר והכנת כרטסת לשימוש בפרקטיקה כדי להקל על יישום החומר. יערך מבחן אמצע וסוף קורס.
 
ש"ל במגמה בשנה א'
בקורסים בשנה א' - צמחי מרפא, רפואה מערבית, פרחי באך סה"כ 330 שעות לימוד.
לעומדים בדרישות הקורס בפרחי באך בהצלחה תינתן תעודת מטפל בפרחי באך והעומדים בדרישות השנה כולה בהצלחה זכאים לקבלת תעודה מטפל מוסמך בצמחי מרפא, וכן להמשיך לשנה ב'.
 
צמחי מרפא שנה ב'
שנה זו תהיה בעיקרה שנה קלינית, בכל שיעור יוצגו כמה תיאורי מקרה, התלמידים ינתחו כל מקרה וינסו להציג אסטרטגיות טיפוליות.
הנושאים שילמדו במהלך הקורס הם:
תישאול, הקשר בין מטפל למטופל. גישות טיפוליות הלכה למעשה.
ניתוחי מקרים חיים או יבשים בכיתה והצגת פרויקט שנתי של כל תלמיד בכיתה.
השלמת צמחים ופתולוגיות וסיורים בשטח לזיהוי והכרת הצמחים בתחילת ואמצע הקורס.
התנסות בכיתה - הכנת טינקטורות וקרמים.
מבחן סיום.
        
מבנה המגמה
תוכנית דו שנתית - תוכנית דו שנתית - 590 שעות לימוד

הסמכה ותעודות
בקורסים בשנה ב' - צמחי מרפא ב', רפואה מערבית, ארומותרפיה סה"כ 260 שעות לימוד לעומדים בדרישות הקורס בהצלחה תינתן תעודה - "מטפל בארומתרפיה".

 העומדים בהצלחה בדרישות המגמה כולל שנה ב' - זכאים לתעודת "מטפל בצמחי מרפא - הרבליסט בכיר".

 סטודנטים ובוגרים אשר יעמדו בדרישות לתארים אקדמיים בינלאומיים, יקבלו אותם בכפוף לעמידה בדרישות.

* הקורס מתקיים רק בירושלים.
>> אבחון בציורי ריפוי

מלאכת האבחון היא אומנות עדינה המשלבת ידע ויכולת קליטה דקה של המטפל. במהלך הקורס נלמד להכיר ביחסי גוף-נפש, לאבחן ולטפל באמצעות ציור והדמיה. תרגילי דמיון מודרך מאפשרים התבוננות פנימית ותיאור ההתנסויות השונות יהיה בציור פשוט, בעבודה עם צבעים מגוונים. הציור מאפשר הבנה של המצב הפנימי של האדם, את החוויה הרגשית והפיזית שלו. נושא מרכזי אותו נלמד הינו מיפוי של שבעת מרכזי האנרגיה (צ'קרות) מפת הגוף מתארת בצבעים שונים את תחושת האדם, וניתן לראות בבירור את מיקום הכאב ותנועותיו, את החום והקור, את מידת הפיזור או החדות שלו בצורת הקו והכתם. הרחבת היכולת האישית של המטפל במלאכתו נעשית באמצעות פיתוח החושים: ראיה והתבוננות, הקשבה, מגע עדין, תנועת הנשימה והדופק ועוד.

תוכנית הלימודים:
הכלים - הכרות עם שיטת הלימוד והכלים בהם נשתמש למחקר פנימי: תרגילי נשימה, מדיטציה, דמיון מודרך, ציור , אומנות התשאול ועוד.
אבחון בציור: ציור העץ, קריאת ציורים של מרכזי האנרגיה, תרגילי ציור והפעלה של ילדים בטיפול.
מפות הגוף- מיפוי חסימות וכאב ע"פ הרפואה מערבית.
התפלגויות הגוף-מיקום המחלה כביטוי מצב נפשי ואנרגטי.
אבחון מרכזי האנרגיה, ואברי הגוף. זיהוי פתלוגיות בהדמיה וציור.
לימוד עיוני של צבעים, פרשנויות סמבוליות בציור ע"פ תרבויות שונות ברחבי העולם.

הקורס מיועד לתלמידים מתחילים ומטפלים בעלי ניסיון המעוניינים להעמיק את מלאכת האבחון, שילוב אומנויות בתהליך הריפוי, פיתוח חושי המטפל בשילוב צמיחה אישית ושילוב הפן הרגשי בטיפול. הקורס מתאים גם לאנשי הוראה, מטפלים המעוניינים ברפואה הוליסטית לילדים ונוער.

* הקורס מתקיים רק בירושלים.
>> רפואה משלימה

לימוד למטפל מוסמך ב- סו ג'וק

נושאי הקורס:
•מבוא - היסטוריה של שיטת הסו-ג'וק. מבוא לKi 3 . סקירת מע' HO .(מיקרו, מאקרו ואיזו) מע' השתקפות סטנדרטית
  אינדיבידואלית ע"ג כף יד. השתקפות מעל קו סרעפת עליון.
• מע' השתקפות סטנדרטית אינדיבידואלית ע"ג כף יד - השתקפות מתחת לקו סרעפת תחתון. גפיים. ברכיים. עקבים מע'
  השתקפות סטנדרטית אינדיבידואלית ע"ג גב יד. השתקפות עורית לעומת אנטומית. מע' השתקפות סטנדרטית
  אינדיבידואלית ע"ג כף רגל.
• נקודות אנרגטיות ע"ג כף יד וכף רגל. הכרת כלי העבודה. עקרון הטיפול בהשתקפות.
• מע' השתקפות חלקיות - פנים, גפיים, מע' השתקפות תלת שכבתיות. "חרק". מע' K.H.T. מקורית.
• "באולינג". "שורש -האצבע". שילוב מע' השתקפות לחיזוק הטיפול ולהצלבת מידע. מבוא למע' השתקפות "מיני".
• מע' השתקפות מיני - טיפול מעשי משולב. כללי בטיחות. טכניקות דיקור.
• מבוא לטיפול באנרגיות זורמות - חמשת האלמנטים הסיניים לעומת תאוריית Ki 6. Ki 6 ע"פ רמות שונות של טיפול
  מבוא לתאוריית מרדיאנים סיניים קורפוראלים. ביול מרדיאנים של כף היד וכף הרגל.
• מבוא לשלושת רמות הטיפול באנרגיה זורמת. תאוריית בניית קונסטיטוציות.
• אבחון אנרגיה דומיננטית.
• קונסטיטוציה מאוחדת.
• קונסטיטוציה מאוחדת. מקרים קליניים.
• אבחון ע"פ Wang Points "נקודות רוחניות".
• התנסות קלינית.
• קונסטיטוציה אינדיבידואלית.
• קונסטיטוציה אינדיבידואלית. מקרים קליניים.
• התנסות קלינית.
• קונסטיטוציה מבנית.
• קונסטיטוציה מבנית. מקרים קליניים
• התנסות קלינית.
• קונסטיטוציה תת-מבנית.
• קונסטיטוציה תת-מבנית. מקרים קליניים
• התנסות קלינית
• בניית קונסטיטוציה תלת-שכבתית. הירארכיה של אנרגיות בטיפול.
• בניית קונסטיטוציה תלת-שכבתית
• אתיקה טיפולית. מעקב ורישום. גיליון מטופל.
• שיעור מסכם. חלוקת תעודות.

הקורס מועבר בצמוד לחוברת הקורס.
*ייתכנו שינויים במהלך העברת החומר הנלמד ובסדר הלימוד.

הקורס מועבר ע"י דוד עניס
מרצה ומטפל בכיר בסו-גוק ויו"ר העמותה הישראלית למטפלים באקופונקטורה אונורי סו גוק ורפואת המזרח.


הסמכה בינלאומית כמטפל ב-EFT

טכניקות לשחרור רגשי (Emotional Freedom Techniques) הינה טכניקת הילינג אנרגטי קלה ויעילה להתמלא באנרגיה חיובית ולהשתחרר ממתח, זיכרונות מעיקים, טראומות, רגשות שליליים כמו חרדות, פחדים, כעסים, חוסר סבלנות, קנאה, אבל, הערכה עצמית נמוכה, כאבים פיזיים והתמכרויות כמו אכילת יתר ועישון.

בזמן הטיפול טופחים או נוגעים בנקודות מרגיעות בגוף תוך כדי חשיבה על השינוי שרוצים להשיג.
טיפול ב –EFT עוזר לפעמים במקרים בהם שום דבר לא עזר.

בקורס EFT תלמד בצורה קלה ומהנה כיצד לטפל בעצמך, במשפחתך ובאחרים. הקורס חוויתי ויישומי, והמשתתפים בקורס עוברים בעזרת ה' מסע פנימי לשמחה, רוגע, חשיבה חיובית, הרגשה טובה ולתפקוד אופטימלי בכל תחומי החיים.

מטרות הקורס הן להקנות ידע וכלים
• לעודד זרימה אנרגטית טובה עד שמרגישים מלאי אנרגיה, שמחה ואושר
• לצמיחה והתפתחות רוחנית ואישית
• לפתח לב שמח ושלום פנימי
• לפתח גישה חיובית לחיים
• להפוך מחשבות ורגשות שליליים לחיוביים
• להשתחרר מהרגלים לא רצויים כמו אכילת יתר ועישון
• להשיג הרפיה, רגיעה, איזון והרגשה טובה
• לשפר את איכות החיים והבריאות
• לשפר את התפקוד היום יומי במשפחה, בעבודה, בחברה, בלימודים ובספורט
• לתיקון המידות

למי מיועד הקורס
הקורס מיועד לרופאים, אחיות, מטפלים הוליסטיים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים,
עובדי חינוך, מאמנים, הורים וכל מי שרוצה ללמוד כלים יעילים לצמיחה והתפתחות רוחנית ואישית ולהרגיש טוב ושמח.

דרכי ההוראה
כל מפגש כולל הרצאה, הנחייה ותרגול מעשי.

מנחה הקורס
זאב שירצקי מטפל ומלמד EFT כ-10 שנים, ומאמן ומכשיר מטפלים מטעם ה – AMT .

משך הלימודים     
10 מפגשים של 4 שעות

תעודה / הסמכה
תעודת "EFT Level 3" מטעם מכללת בינה,
ותעודת EFT Master Practitioner מטעם ה-AMT, Association For Meridian And Energy Therapies The


מגמת "אור הבינה" הילינג יהודי

האקדמיה לרפואה משלימה עוסקת בבריאות גוף ונפש על פי השקפת התורה ותורמת לתפקוד גופני תקין, לצמיחה והתפתחות רוחנית אישית.

במהלך התוכנית נלמדים באופן עיוני ומעשי כיצד להגיע לאורך חיים בריא, הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, נשימה נכונה, שינה ומנוחה. על פי השקפת היהדות למחשבות, לרגשות, להרגלים ובעיקר לאמונה ולשמחת הלב, השפעה ישירה על בריאות הגוף. במהלך הלימודים לומדים הסטודנטים כיצד להתקרב אל הבורא, לחוש את נוכחותו, לחזק את האמונה בו ובהשגחתו, לפתח גישה חיובית לחיים, לרפא מחשבות ורגשות שלילים ולהשתחרר מהרגלים לא רצויים. אור הבינה מקנה לסטודנט את היכולת לטפל בעצמו, לשפר את איכות החיים ולהגיע לדרגה של מעין "צינור" אנרגטי ודרכו לטפל גם בזולת. הטיפול האנרגטי נעשה בשילוב טכניקות נשימה, דמיון מודרך וחשיבה חיובית. הטיפולים נעשים באמצעות הנחת הידיים מעל המטופל או מרחוק ללא נוכחותו הפיזית.

מבנה המגמה – תוכנית חד ודו שנתית
מטפל בהילינג אנרגטי בשיטת אור הבינה – 120 שעות לימוד
בשנה זו לומדים הסטודנטים כיצד לפתח עצמם למטפלים המהווים צינור להעברת אנרגיה מרפאה. כיצד להקנות כלים שיעזרו להשיג הרפיה, רגיעה, איזון ובריאות הנפש והגוף. בקורס מושם דגש חזק על רכישת טכניקות העוזרות להשתחרר מהרגלים ורגשות לא רצויים ולהגיע לפיתוח אמונה ולב שמח, למודעות חיובית ולאורח חיים בריא, על פי השקפת היהדות.
בסוף שנה זו זכאי הסטודנט לתעודת מטפל "בהילינג אנרגטי בשיטת אור הבינה".

שנה א' כוללת:
• היסוד לבריאות הנפש,יחסי הגומלין בין בריאות הגוף והנפש והכלים לשמירת הבריאות.
• השפעת עבודת הבורא וקיום ציוויים אלוהיים על בריאות הגוף והנפש.
• כיצד למשוך אור ורפואה לתוך חיינו.
• משמעות המחלה.
• הדרכה מעשית כיצד להיות שמח.
• פיתוח היכולת להוות צינור להעברת אנרגיה מרפאה.
• לימוד נשימה נכונה ותרגולים, הרפיה ודמיון מודרך ככלי להתמודדות במצבי לחץ.
• טיפולים אנרגטיים מרחוק, טיפולים אנרגטיים לבעיות בריאותיות שכיחות.
• טיפולים אנרגטיים לעזרה בשינה, טיפולים אנרגטיים לרפוי רגשי, שכלי ורוחני.
• ניהול טיפול ומעקב מטפל.

תוכנית "לב המטפל" – חלק א' - 64 שעות לימוד
תוכנית זו מיועדת ללימודי צמיחה רוחנית אנרגטית אישית, של המטפל.
בשנה זו יעבור הסטודנט לימוד חוויתי אשר יפתח בפניו חלון אפשרויות לקבלת כלים חדשים ושכלול מיומנויות שנרכשו משנה א', במטרה להביא לצמיחתו ולהתפתחותו הרוחנית- אנרגטית ובכך להגביר יעילותו כמטפל. התוכנית בנויה על יסוד ההנחה כי כל אדם, ובמיוחד מטפל, צריך לדעת "לרוקן" עצמו מאנרגיות שליליות ולמלא עצמו באנרגיות חיוביות. לשם כך נלמדים תרגילים וטיפולים חדשים ועוצמתיים לטיהור, לניקוי ואיזון אנרגטי.

חלק ב' - 60 שעות לימוד
חלק זה מתמקד בלימודי הוראת אור הבינה.
אישור השתתפות וקבלה לחלק זה מותנה בהסכמתו והנחיתו של מנהל המגמה.

תעודה / הסמכה       
העומדים בדרישות סיום שנה א', זכאים לתעודת "מטפל בהילינג אנרגטי בשיטת אור הבינה", מטעם מכללת בינה ואפשרות להמשיך לשנת הלימוד השניה.
העומדים בדרישות סיום שנה ב', זכאים לתעודת "לב המטפל" – לצמיחה רוחנית אנרגטית של המטפל, מטעם מכללת בינה.
>> לימודי נטורופתיה

מגמת נטורופתיה הינה אחת משתי המגמות האינטגרטיביות העיקריות ברפואה המשלימה, הנלמדות ב"בינה" האקדמיה לרפואה משלימה. היפוקרטס שחי בימי יוון העתיקה ונחשב לאבי הרפואה המודרנית אמר משפט חשוב זה: " נפש בריאה בגוף בריא". זוהי ראיית האדם כשלמות אורגנית ללא הפרדה בין הגוף לנפש. כאן שורשיה הפילוסופיים של הרפואה הנטורופתית, אשר צמחה מתוך שיטות ריפוי טבעיות שונות שחלקם מוכרות משימוש רפואי לפני שנים רבות, בעמים ותרבויות שונות.

המונח "נטורופתיה" התקבל רק בסוף המאה ה-19 וייצג גישה רפואית המדגישה את השמירה על הבריאות ומניעת מחלות, תוך כדי שימוש בחומרים ושיטות טבעיות המחזקות את כוח החיים ועובדות ביחד עם הטבע ולא כנגדו. מטרתה של הנטורופתיה היא למצוא את הגורם היסודי למחלה או הפרעה מסוימת ולטפל בו ולא בסימפטום. כוונתו של הנטורופת הינה לטפל בשורש הבעיה ולא לדכא סימפטומים שונים. הסימפטומים הנ"ל משמשים אזהרה של הגוף, על מנת לבשר לנו שמשהו אינו כשורה וזקוק לשינוי וטיפול. הדחקת הבעיה על ידי טיפול בסימפטום בלבד, לא רק שאינה מביאה לריפוי של ממש אלא תגרום להחמרת המצב על ידי הופעת סימפטום חמור יותר לאחר מכן.

מטרתה של מגמת הנטורופתיה ב"בינה" האקדמיה לרפואה משלימה היא לחנך נטורופתים על פי העקרונות הנ"ל על מנת להוציא דור חדש של מטפלים המיישמים את דבריו של היפוקרטס ומהווים אבן בניין לרפואה הטבעית- רפואת העתיד. המגמה משלבת לימודי רפואה מערבית ברמה גבוהה יחד עם גישות הוליסטיות שונות כמו: תזונה קלינית הוליסטית, הידרותרפיה, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך,שיטות מגע שונות, רפואה סינית ועוד.

למה נטורופתיה בבינה?
"בינה" האקדמיה לרפואה משלימה הינו בית ספר לרפואה הוליסטית אשר מטרתו, בנוסף להקניית הכלים המקצועיים הנדרשים ללימוד כל מערכת המקצועות והנושאים הכלולים בנטורופתיה, לעזור לתלמידים גם להפנים את העקרונות והיסודות המאפיינים כל מקצוע ונושא. הגישה ההוליסטית היא המנחה את המוסד כולו והמורים המלמדים מהווים מודל לתלמידיהם הן בהיבט המקצועי והן באישי. מגמת נטורופתיה הנה כיום אחת משתי גולות הכותרת של "בינה", שרואה בנטורופתיה חשיבות גדולה מאוד כמייצגת עיקרית של הרפואה המשלימה ומהווה את התשובה הטובה ביותר לרפואה אנושית ובריאה יותר: רפואת היום והמחר.

מבנה המגמה  
תוכנית רב שנתית, 3032 שעות לימוד (מינימום)
תוכנית מגמת נטורופתיה ב"בינה" בנויה וערוכה בצורה מודולרית וגמישה עד כמה שניתן, לנוחיות הסטודנט. מטרת התוכנית לתת לסטודנט את מירב הידע הקונבנציונאלי וההוליסטי, אשר יעטוף את מכלול התכנים הנדרשים בתחום הרפואה המערבית והרפואה הסינית, התזונה ההוליסטית ושיטות תומכות בלימודים עיונים ולימודים חוויתיים, - ובכך להכשיר ולצייד את הסטודנט, בסוף התוכנית, ביכולת טיפולית קלינית ואיבחונית. ניתן לפרוס לימודים אלו על פני ארבע שנים ויותר, בהתאם ליכולת המערכת ובהתאם להכשרה איתה מגיע הסטודנט.

בוגרי התוכנית מקבלים תעודת נטורופת המוכרת מטעם איגוד הנטורפתים. לסטודנטים ולבוגרים המעונינים בכך תינתן האפשרות לעמוד בדרישות לתארים אקדמיים, ולקבל תארים אקדמיים בינלאומיים .

בתוכנית
קורסים מערביים בסיסים קורסים מערביים מתקדמים לימודי תזונה קלינית הוליסטית רפואה טבעית - נטורופתיה צמחי מרפא מערביים-חד שנתי שיטות אבחון וטיפול במגע חד שנתי – לבחירה (רפלקסולוגיה, שיאצו, עיסויי) רפואה סינית-חד שנתי התנסות קלינית קורסי העשרה

דרישות לימודים
נוכחות חובה ב-80% מהלימודים. הצלחה בכל מבחני מקצועות המגמה. הגשת עבודות לפי דרישות המורים. הגשת עבודת גמר בנטורופתיה והרצאה על הנושא. עמידה ב 250 שעות התנסות קלינית.

מבנה המגמה 
תוכנית רב שנתית, 3032 שעות לימוד (מינימום)

תעודה / הסמכה        
בסיום לימודי נטורופתיה בהצלחה התלמיד זכאי לקבל תעודת הסמכה כנטורופת - N.D המוכרת מטעם ארגון הנטורופתיים בישראל. בנוסף לכך זכאי כל סטודנט בסיום מסלול מקצועי מסוים כגון: תזונה, ארומתרפיה, צמחי מרפא ועוד לתעודה מקצועית בהתאם. לסטודנטים ובוגרים תינתן האפשרות לעמוד בדרישות לקבלת תוארים אקדמיים בינלאומיים בנטורופתיה. סטודנטים ובוגרים אשר יעמוד בדרישות, יקבלו תארים אקדמיים (ראשון, שני ושלישי) בינלאומיים בנטורופתיה.
>> לימודי רפלקסולוגיה

עדויות ראשונות לשימוש ברפלקסולוגיה נמצאו בתחריט ממצרים העתיקה, בו ניתן לראות עיסוי רפלקסולוגי שהתבצע כבר לפני 4000 שנה. אולם הרפלקסולוגיה המודרנית התפתחה דווקא במערב בראשית המאה. ד"ר פיצג'רלד, רופא אף אוזן גרון מארה"ב, גילה כי את הגוף חוצים מרידאנים, קווי אנרגיה הזורמים בגוף ומקשרים את כפות הרגלים עם הגוף כולו. את דרכו המשיכה יוניק אינגהם, פיזיותראפיסטית שבנתה את מפת הגוף על כפות הרגליים ע"פ חוקיות קווי אורך ורוחב.

למה רפלקסולוגיה ב"בינה"?
שיטת הוראת הרפלקסולוגיה ב"בינה" היא אישית, בכיתות קטנות (עד 15 תלמידים). בכל תהליך ההכשרה מושם דגש על מודעות אישית ועבודה בזוגות, כך שכל מטפל לעתיד חווה גם את צד המטופל. צוות מורי המגמה מתמחים בתחומים רבים ברפואה משלימה, ובדרך זו ללימודי הרפלקסולוגיה נוספים רבדים מעניינים נוספים כמו: תזונה, רפואה סינית, פרחי באך, ארומתרפיה וכו'.

מבנה המגמה
תוכנית תלת שנתית - 1126 שעות לימוד
מגמת רפלקסולוגיה במכללת בינה משלבת את טכניקת המגע והאבחון במטרה להגיע לרבדים העמוקים בדרכו של האדם לריפוי השלם. כפות הרגליים, המשקפות את מצבו הפיסי והנפשי של האדם, הן כלי הטיפול הרפלקסולוגי. דרך אזור צנוע זה בגוף האדם, נוכל, בסוף תהליך הכשרה, להגיע לאמיתות על האדם, אורח חייו, חסימותיו והכלים בהם יוכל להשתמש בעזרתנו בכדי לרפא עצמו.

רפלקסולוגיה מוסמך - 330 שעות לימוד
במהלך השנה הראשונה מושם הדגש על למידת המערכות הפיסיולוגיות וההיבטים ההוליסטיים המאפיינים כל מערכת. בחלק זה לומדים את מיפוי מערכות הגוף השונות על כף הרגל, וטכניקות עבודה רפלקסולוגיות. שנת א' כוללת: רפלקסולוגיה חומר תיאורטי ומעשי, רפואה מערבית, התנסות מעשית (סטאג') והחיאה.
דרישות: עמידה במבחנים עיוניים ומעשיים, נוכחות חובה בשיעורים, הגשת עבודת סיכום סטאג' בסוף השנה.
העומדים בדרישות סיום שנה א', רשאים להמשיך לשנה ב', רפלקסולוגיה בכיר.

רפלקסולוגיה בכיר - 386 שעות לימוד
מטרת שנה ב' היא לראות "חתך עומק" של המטופל כתוצר של חינוכו סביבתו אורח חייו ובחירותיו. בשנה ב' לומדים לאבחן ע"פ כפות הרגליים את מבנה האישיות המקורי של המטופל והמקומות בחייו שאינם מאפשרים לו הגשמה ובריאות. התלמידים לומדים להבדיל בין מבנה אישיות לחסימה עפ"י כף הרגל, ואף לומדים טכניקות טיפול אנרגטיות בכדי להציע למטופל מגוון פתרונות טיפול.

שנה ב' כוללת:
רפלקסולוגיה חומר תיאורטי ומעשי, רפואה מערבית, התנסות מעשית (סטאג')

דרישות שנה ב':
עמידה במבחנים עיונים ומעשיים, נוכחות בכל השיעורים. כל סטודנט יידרש במהלך השנה, להתנסות בקבלת טיפולים אצל כל מטפל מוסמך או בקליניקת בינה בתנאים מועדפים. סה"כ 12 שעות טיפול. הגשת סיכום סטאז' בסוף השנה.

רפלקסולוגיה בכיר מתקדם - 410 שעות לימוד
שנה ג' כוללת:
חלק א': חמשת האלמנטים ו-12 המרידיאנים הסינים, האיברים עפ"י הרפואה הסינית, טכניקות מהרפואה סינית והשימוש בהן על כף הרגל, יציבת כפות הרגליים והטיפול בהן עפ"י הרפואה היפנית. חלק ב': השימוש במוח ימין בטכניקות קניסיולוגיות, כתיבה אינטואיטיבית, תיקשור טיפולי.

דרישות שנה ג':
התנסות קלינית, קורס בדיקות מעבדה.

סטודנטים ובוגרים אשר יעמדו בדרישות לאקדמיים בינלאומיים, יקבלו אותם בכפוף לעמידה בדרישות.

מבנה המגמה
תוכנית תלת שנתית - 1126 שעות לימוד

תעודה / הסמכה        
העומדים בדרישות סיום שנה רשאים להמשיך לשנת הלימוד הבאה
תלמידים מצטיינים יהיו זכאים להיות אסיסטנטים ולהיכנס לתוכנית הוראה (בשלבים המתקדמים)
הלימודים עומדים בדרישות איגוד הרפלקסולוגים הישראלי
העומדים בדרישות סיום שנה ב' זכאים לתעודת "מטפל רפלקסולוגי בכיר", מטעם איגוד הרפלקסולוגים בישראל
העומדים בדרישות סיום שנה ג' זכאים לתעודת "מטפל רפלקסולוגי בכיר מתקדם", מטעם איגוד הרפלקסולוגים בישראל.